Personeel Bpost kreunt onder ongeziene toevloed van pakjes: "Het is als een bom die ontploft"

Het personeel van Bpost kreunt momenteel onder de enorme toevloed van pakjes om te bezorgen. "Als het nu nog geleidelijk zou stijgen, maar het is als een bom die ontploft", zegt een medewerker in "Terzake". En dat terwijl de drukste periode eigenlijk nog moet komen. Bpost-CEO Jean-Paul Van Avermaet vraagt begrip aan de klanten dat er vertraging kan zijn en benadrukt dat er extra personeel wordt aangeworven.

"Terzake" trok naar het postsorteercentrum in Mechelen. Daar worden momenteel zo'n 14.000 pakjes per dag verwerkt, dubbel zoveel als op een gewone dag. De cijfers voor het hele land liggen in dezelfde lijn.

Bekijk hieronder de reportage van "Terzake" (en lees voort onder de video):

Videospeler inladen...

"De werkdruk is enorm groot geworden", vertelt een personeelslid. "Vroeger konden we soms nog even relaxen, maar nu echt niet meer. Je kan bij wijze van spreken nog geen 5 minuten gaan drinken."

Dat het bedrijf de voorbije dagen heel wat kritiek kreeg, onder meer over de (intussen teruggetrokken) beslissing om niet meer alle pakjes aan huis te bezorgen, kwam bij sommigen hard aan. "Ik werk 26 jaar bij Bpost, een "postier" in hart en nieren. Dat doet dan soms wel pijn", zegt de manager van het postcentrum. Hij wijst erop dat de drukste periode van het jaar eigenlijk nog moet komen. "Na Black Friday (nu vrijdag) start normaal gezien de echte piek."

Als het in december nog meer wordt, dan vrees ik dat mensen het niet meer zullen zien zitten

"Wij hebben ook maar twee handen. Ik begrijp de mensen ook, ze betalen ervoor. Als het nu geleidelijk naar boven zou gaan, oké, maar het is als een bom die ontploft", vertelt een collega.

"Nu gaat het nog net", zegt een postbode. "Maar als het in december nog meer wordt, dan vrees ik dat mensen het niet meer zullen zien zitten."

CEO Jean-Paul Van Avermaet: "Het is een eindejaarspiek in het kwadraat"

"Ik denk dat we zeer uitzonderlijke tijden beleven op dit moment", reageert Bpost-CEO Jean-Paul Van Avermaet. "Een eindejaarspiek is natuurlijk altijd zeer groot, maar we hebben nu ook de lockdown. Het is een eindejaarspiek in het kwadraat."

Bekijk het gesprek Jean-Paul Van Avermaet in "Terzake" (en lees voort onder de video):

Videospeler inladen...

De Bpost-CEO benadrukt dat er zowel qua machines als qua personeel nog wordt bijgeschakeld. "We kunnen de komende dagen nog meer verwerken, maar ergens is er een limiet. We zoeken naar creatieve oplossingen."

Van Avermaet vraagt om begrip van de klanten en respect voor de postmedewerkers die hun uiterste best doen. "Ik denk dat in deze tijden vertraging niet abnormaal is. Meer dan 90 procent van de pakjes wordt thuis afgeleverd. Ik krijg ook signalen van mensen die zeggen dat ze het niet zo erg vinden om een pakje te gaan ophalen in een postpunt. Maar we zullen alle pakjes blijven thuisbezorgen."

"Het grote verschil met de concurrentie is dat wij geen enkel pakje weigeren", wil Van Avermaet ook benadrukken. "Wij aanvaarden alle pakjes omdat wij vinden dat dat onze opdracht is."

PostNL: "Iedereen heeft dezelfde uitdagingen, we leveren nu tot 1,5 miljoen pakjes per dag in Nederland en België"

Niet alleen Bpost heeft dezer dagen moeite om de hoeveelheid pakjes overal bezorgd te krijgen. Ook bij PostNL zien ze dat de online winkels boomen, zeker nu de winkels gesloten zijn. "Iedereen heeft dezelfde uitdagingen", klinkt het bij woordvoerder Lies Florentie. "Sinds begin november zijn de online bestellingen gigantisch de hoogte ingeschoten. Traditioneel is dit sowieso al de drukste periode, maar met de sluiting van de niet-essentiële winkels is het nog drukker geworden."

Bij PostNL kunnen ze het wel nog aan, zegt Florentie. "Wij maken in het begin van het jaar goede afspraken met de webwinkels over het volume dat wij moeten leveren. Als dat volume overschreden wordt, kijken we hoe we die pakjes beter kunnen spreiden of welke pakjes eerst geleverd moeten worden. Onze depots moeten elke avond leeg zijn, anders kunnen we de pakjes niet goed meer verwerken. Een vertraging op de pakjes hoeft niet erg te zijn, zo lang de consument op de hoogte gehouden wordt."

Over hoeveel pakjes spreken we nu eigenlijk? "Tijdens deze drukke eindejaarsperiode leveren we dagelijks 1,5 miljoen pakjes in België en Nederland. Vooral tijdens het weekend wordt er veel online geshopt, dus maandag en dinsdag zijn de drukkere dagen. We leveren een grote inspanning om alles verwerkt te krijgen, zo zijn er bijvoorbeeld extra mensen aangenomen." PostNL verwacht ook dat de groei die ze nu zien, zal blijven. "Ik denk niet dat we nog teruggaan naar het niveau van voor 2020."

Meest gelezen