Black Friday, maar dan anders. Deze 4 lokale alternatieven moet je kennen
Black Friday is dé dag bij uitstek om koopjes te doen. Dat is leuk natuurlijk, maar de laatste jaren krijgt het concept ook steeds meer kritiek. In de eerste plaats omdat al dat kopen allesbehalve duurzaam is. Maar ook omdat vooral grote spelers voordeel uit Black Friday halen, terwijl kleinere handelaars er juist door benadeeld worden. Move over Black Friday, hier zijn Belgian, Warm, Red en Green Friday.
Belgian Friday
Om tegengewicht te geven aan de gigantische aanbiedingen van internationale spelers verenigen meer dan 20 Belgische merken zich in de vorm van ‘Belgian Friday’. In plaats van grote kortingen te geven, delen deze merken op sociale media hun vijf favoriete zwarte Belgische ontwerpen om elkaar te steunen. ‘To silence the noise of #BLACKFRIDAY, we are participating in #BELGIANFRIDAY’, luidt hun slogan. Daarnaast nodigen ze anderen uit om hetzelfde te doen. Het doel: zoveel mogelijk Belgische ontwerpen te verspreiden. Belgian Friday is dus niet alleen een ‘protestbeweging’ tegen Black Friday, maar ook een campagne die Belgische merken en designers onder de aandacht wil brengen.
Deelnemende Belgische merken zijn: Aesaert, Atelier Bossier, Atelier Content, Anna Rosa Moschouti, Barelli Manon, Bonnie and the gang, Cara Rosa, Elisa Lee, Helder, La Femme Garniture, Lies Mertens, Lore Van Keer, Marjan Storme, Mieke Dierckx, Moncol Anvers, Nimzu, Ophelia lingerie, Pure by Luce, Recto Verso, VA-TOUT, Wolvis.
Warm Friday
Bij retailer JBC geen Black Friday, maar Warm Friday. Op 26 november zal de Belgische modeketen 15.000 euro van de opbrengst van hun verkoop van mondmaskers aan goede doelen schenken. Daarnaast wil het ook JBC-momster en influencer Lara Switten in de bloemetjes zetten. De fiere mama van twee, die momenteel in verwachting is van een derde, kreeg enkele weken geleden de vreselijke diagnose van baarmoederhalskanker, die niet meer te genezen valt. “Als bedrijf van en voor families trof het nieuws van één van de leden van onze JBC familie ons zwaar. Wij zijn dan ook meteen beginnen nadenken over hoe wij Lara en haar familie kunnen steunen en helpen”, zegt woordvoerster Katrien Vangrunderbeeck. Om Lara te eren, besloot JBC haar lievelingsoutfit van JBC bij te maken en vanaf december opnieuw te koop aan te bieden. Het gaat om een top en rok in dezelfde tint bruin, die ook in het zwart beschikbaar zal zijn. De opbrengst van deze stukken zal deels naar Lara en haar gezin gaan en deels naar Kom op tegen Kanker.
Red Friday
Om de Belgische economie een boost te geven, lanceerde de Mode Unie Red Friday. Die boost is broodnodig, want handelaren hebben het ontzettend moeilijk door de verplichte sluiting van hun fysieke winkels. Daar komt ook nog eens de moordende concurrentie van internationale ketens bij kijken, die door Black Friday een hoogtepunt kent. Zulke grote ketens werken met andere marges en kunnen doorgaans betere prijzen aanbieden. Daarom staan op Red Friday lokale, Belgische winkels centraal en roept men op om zoveel mogelijk bij hen te kopen. “We pleiten voor gezond verstand en vragen de consument twee keer na te denken waar hij of zij iets koopt”, zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Massaal kleding kopen bij grote modeketens is volgens Mode Unie geen goed idee. Elke euro die je uitgeeft aan zo’n keten is namelijk een gemiste kans voor lokale handelaars, terwijl zij jouw steun het meeste nodig hebben. Grote internationale webshops en ketens redden zichzelf wel. “België heeft één van de meest vertakte modewinkel-landschappen ter wereld. Willen we die diversiteit blijven behouden en willen we blijven genieten van een authentieke winkelbeleving en een ongelofelijk sterke service, dan moeten we met z’n allen bewust aankopen. Want als in elke stad dezelfde ketens overblijven, hebben we overal eenheidsworst: daar wordt niemand gelukkig van”, aldus Delanghe. Door te shoppen bij lokale winkels, steun je hen als consument in een moeilijke tijd én investeer je in de Belgische economie.
Green Friday
Black Friday mag dan wel voordelig zijn voor grote spelers en de miljoenen mensen die die dag koopjes op de kop tikken, voor de planeet is het dat absoluut niet. Denk maar aan de CO2-uitstoot door de verzending van pakketjes en onnodige (plastic) verpakkingen: de mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Om die reden lanceerde men enkele jaren geleden Green Friday: een dag waarop men oproept om vooral niét te kopen. Illustrator Eva Mouton staat alvast achter het concept. Op haar Instagram pagina schrijft ze dat ze een ‘rasechte, irritante, Gentse boomknuffelaar’ is en helemaal fan is van de tegenhanger van Black Friday. Ze zal daarom ook van 27 tot en met 29 november 5 procent van de omzet van haar website doneren aan Natuurpunt, een vrijwilligersvereniging die zorgt voor kwetsbare en bedreigde natuur in Vlaanderen. Op haar website kan je onder andere mondkapjes, natuurlijke verzorgingsproducten en zakdoeken kopen - allemaal duurzaam.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
Wil je je gasten trakteren op een heerlijke paasbrunch? Of heb je deze vakantie gewoon eindelijk tijd om terug meer ‘homemade’ aan je maaltijden toe te voegen in plaats van het noodgedwongen ‘kant-en-klaar’? Een kookboek komt dan wellicht goed van pas. HLN Shop ging op koopjesjacht en kwam terug met vier smakelijke titels voor een klein(er) prijsje. -
-
Met 9 kledingstukken kan je 27 outfits maken: deze virale truc helpt je om je origineler (en duurzamer) te kleden
-
Wordt de tepel het onmisbare mode-accessoire dit jaar?
Ze doen al een tijdje van ‘free the nipple’ in de modewereld. Maar dit jaar staan borsten en vooral tepels op catwalks en rode lopers nog feller in de kijker dan ooit. Lopen we straks allemaal ongegeneerd zo rond? Moderedacteur David Devriendt reageert. “Het is een statement, maar tegelijk ook iets heel natuurlijk.” -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
PREMIUM
Dermatoloog geeft concrete tips voor minder zichtbare poriën in je gezicht: “Het zuur lost de talg in de poriën op”
-
PREMIUM
GETEST. Iedereen wil de nieuwe Dyson Airstrait, de opvolger van de Airwrap. Maar is hij echt 499 euro waard?
-
PREMIUM
Wat geeft je echt een rimpel- of puistvrije huid? Expert overloopt alle opties uit de winkel: “Collageen heeft weinig nut”
Hyaluronzuur, retinol, vitamine C: vandaag sieren moeilijke namen de potjes van huidverzorging. Het zijn ‘actieve ingrediënten’, die je allemaal een mooier en strakker gelaat beloven. Welke ingrediënten maken hun belofte waar? Wat is je geld waard en wat werkt echt tegen rimpels en puistjes? Een dermatoloog helpt je onderscheiden wat jouw huid nodig heeft en wat niet. “Een stuk of drie, vier producten volstaat.” -
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
Terwijl we vroeger na een mislukt huwelijk onze trouwring diep en duister opborgen, blijven we er nu vaker mee pronken. Dat merken Vlaamse juweliers. Mensen die hun trouwring bij hen tot een nieuw design laten herwerken, zien het als een deeltje van hun leven dat ze willen blijven koesteren: “Sommigen beginnen te huilen.” -
Strandfestival WECANDANCE slaat nieuwe richting in met thema voor 2024. “Zelfexpressie staat centraal”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer