‘Europese Unie stelt onrealistisch doel voor elektrisch rijden’
De doelen van de Europese Commissie voor elektrisch rijden zijn nog ver verwijderd van de realiteit. Dat stelt de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA.
De Europese Commissie wil in 2030 ten minste 30 miljoen elektrische auto’s op de weg hebben. “Gedurfd”, zegt ACEA, omdat nog maar een fractie van de personenauto’s in Europa elektrisch is, namelijk 615.000 van de 243 miljoen. Om de Europese doelen te halen, moeten er bijna vijftig keer zoveel elektrische auto’s de weg op in tien jaar tijd, aldus ACEA-voorzitter Eric-Mark Huitema.
De Europese Commissie presenteerde woensdag een plan om duurzame mobiliteit te stimuleren. Daar is ACEA het volledig mee eens, schrijft de vereniging, aangezien de auto-industrie naar eigen zeggen een groot deel van de ruim 60 miljard euro aan onderzoeks- en ontwikkelingsgelden aan verduurzaming besteedt.
Grote sprong
Momenteel is het volgens Huitema nog niet goed genoeg gesteld met de voorwaarden om de beoogde grote sprong in elektrisch rijden te kunnen maken. Als grote pijnpunt wordt het aantal tank- en laadpunten voor zowel personenauto’s als vrachtverkeer genoemd. De Europese Commissie wil over tien jaar 300 miljoen openbare laadpunten, maar het afgelopen jaar zijn er volgens ACEA slechts 200.000 laadpunten in de EU gerealiseerd. Dat zou betekenen dat de komende jaren vijftien keer zoveel infrastructuur moet worden aangelegd, wil dat doel worden behaald, becijferde de vereniging.
Europa moet daarom nationale overheden pushen om meer te investeren in elektrische infrastructuur, vindt de vereniging. “De ervaring leert dat een vrijwillige aanpak niet loont. Sommige landen zijn heel actief, andere niet”, aldus Huitema, die bindende regels wil voor lidstaten. Andere maatregelen kunnen de transformatie van de autobranche verder op weg helpen, zoals het duurder maken van koolstof, de doorlopende vernieuwing van het wagenpark en het om- en bijscholen van werknemers.
Gemiddeld elf jaar oud
Een ander lastig punt is volgens de ACEA wat de Europeanen te besteden hebben aan auto’s. Het wagenpark wordt ouder, nieuwe auto’s duurder en de markt voor gebruikte auto’s groeit stevig. Volgens de ACEA is de gemiddelde Europese auto elf jaar oud. Als gevolg van de verduurzaming worden nieuwe auto’s nog duurder. Omdat mensen door de coronapandemie minder geld te besteden hebben, komt de betaalbaarheid van duurzame mobiliteit in het gedrang, waardoor het ook weer langer kan duren voordat mensen een nieuwe auto aanschaffen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Plug-in hybrides vervuilen meer dan constructeurs aangeven
Plug-in hybride elektrische voertuigen - ook de meest recente modellen - vervuilen veel meer dan de autoconstructeurs beweren. Dat klaagt Transport and Environment (T&E) aan op basis van praktijktesten. De Europese federatie van milieuverenigingen vindt dan ook dat overheden een einde moeten maken aan het subsidiëren van de aankoop en de royale belastingvrijstellingen voor deze modellen, die volgens T&E een nieuw emissieschandaal aanwakkeren. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Bijna 6 op 10 nieuwe wagens rijden op benzine
Het aantal personenwagens in Vlaanderen blijft jaar na jaar stijgen. De afgelopen dertien jaar steeg het aantal met 20 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van Statistiek Vlaanderen. Opvallend is dat 6 op de 10 nieuwe wagens rijden op benzine. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCarolus Vif
stephan Maris
Bert De Bruin
Geert Tamsyn
Anoniem