Corona maakt energie een pak goedkoper, maar gezinnen profiteren daar niet van

Door de coronacrisis zijn de energieprijzen het afgelopen jaar sterk gedaald. Honderdduizenden Belgische gezinnen profiteerden daar echter niet van, waarschuwt energieregulator CREG. Door te complexe formules en automatische verlengingen hebben zij hebben nog altijd een te duur energiecontract. Het besparingspotentieel – minstens 500 euro per jaar – is nochtans niet min.

De prijs van elektriciteit daalde gemiddeld met 10 procent, terwijl aardgas gemiddeld zelfs 26 procent goedkoper werd. Toch bleef de energiefactuur voor veel gezinnen gewoon even hoog.

Slapende contracten

Een hardnekkig probleem blijven de slapende contracten. Het gaat om contracten die automatisch worden verlengd, vaak bijzonder duur zijn en niet opgenomen in de prijsvergelijking van de CREG. Meer dan 300.000 huishoudens hebben zo een slapend contract voor elektriciteit en meer dan 170.000 voor aardgas. De meerderheid van hen woont in Vlaanderen.

Volgens CREG-directeur Laurent Jacquet wordt deze praktijk nog toegepast door vier leveranciers – namen wilde hij dinsdag niet noemen. Hij roept de overheid op om zo een automatische verlenging via wettelijke initiatieven onmogelijk te maken.

Te duur en te complex

Naast de problematiek van slapende contracten blijken heel wat gezinnen wel te veranderen van leverancier, maar kiezen ze daarbij niet altijd voor het goedkoopste contract. Ter illustratie: meer dan 2,23 miljoen huishoudens kiezen voor één van de tien duurste aanbiedingen voor elektriciteit, tegen slechts 268.000 voor één van de tien goedkoopste formules. Ook voor aardgas blijft de kloof groot: 1,2 miljoen heeft één van de tien duurste aanbiedingen, tegen slechts 172.000 één van tien goedkoopste aanbiedingen.

De CREG merkt op dat de energiemarkt alsmaar complexer wordt; eenzelfde aanbieder biedt vaak verschillende formules aan. De algemene voorwaarden en clausules van een contract zijn ook weinig transparant. Daartegenover staat dat de goedkoopste energiecontracten vaak onderworpen zijn aan strikte voorwaarden.

‘Ze zijn enkel online af te sluiten of enkel via domiciliëring. Of klanten wordt gevraagd om een voorafbetaling te doen, soms van een kwartaal verbruik. We stellen ook een stijgende tendens vast van jaarlijkse vergoedingen, die soms honderden euro’s kunnen bedragen’, illustreert Jacquet.

Consumentenbescherming inbouwen

De energieregulator lanceerde dinsdag nog enkele voorstellen ten voordele van de consument. Zo zou het ‘consumentenakkoord’, een gedragscode om consumenten te beschermen, verplicht moeten worden onderschreven door alle energieleveranciers. Momenteel gebeurt dat slechts door negen van de negentien bedrijven. Dat akkoord zou ook moeten gelden bij groepsaankopen, voor tussenpersonen, voor kleine professionele gebruikers, enz…

Een ander voorstel van de CREG is om aan alle documenten van de leverancier een QR-code te hangen, waarbij de klant in één oogopslag de details van zijn contract kan raadplegen (tarief, verbruik, enz…). Dergelijke praktijk bestaat al in het Verenigd Koninkrijk. Tot slot start de CREG een sensibiliseringscampagne bij organisaties die werken met kansarmen. Zij zullen worden ingelicht over de tools die beschikbaar zijn om energieprijzen beter te vergelijken, klinkt het.

Meer