Direct naar artikelinhoud
Coronavirus

Radicaal voorstel om scholen te sluiten tot 31 januari krijgt bijval van OESO-topman

Radicaal voorstel om scholen te sluiten tot 31 januari krijgt bijval van OESO-topman
Beeld Getty Images

OESO-topman en pedagoog Dirk Van Damme sluit zich aan bij de oproep van immunoloog Hans-Willem Snoeck om de scholen tot eind januari te sluiten. ‘Zonder de scholen te sluiten, sukkelen we in de derde golf voor de tweede voorbij is’, klinkt het op Twitter.

‘Een radicaal voorstel: sluit de scholen tot eind januari’, schreef professor microbiologie en immunologie aan de Columbia University in New York Hans-Willem Snoeck gisteren in een opiniestuk. “Kinderen onder de tien jaar zijn geen groot probleem, dachten we altijd. Nu zien we daar de sterkste stijging, dat verbaast mij enorm”, lichtte de professor gisteravond toe in het Canvas-duidingsprogramma Terzake. “Ik denk dat we nu beginnen te zien dat kinderen een ‘hulpmotor’ van de pandemie zijn.”

Onderwijsexpert en OESO-topman Dirk Van Damme staat achter zijn voorstel om de scholen tot eind januari te sluiten. Dat schrijft hij op Twitter. “Lang geaarzeld, en ik vind het verschrikkelijk, maar ik vrees dat hij gelijk heeft. Zonder de scholen te sluiten, sukkelen we in de derde golf voor de tweede voorbij is”, aldus het diensthoofd van het Centre for Educational Research and Innovation.

Lees ook

De opinie van Hans-Willem Snoeck: Een radicaal voorstel: sluit de scholen tot eind januari

Twitter bericht wordt geladen...

Klein percentage

Het aantal besmettingen stijgt op dit moment in alle leeftijdsgroepen, maar de relatieve toename is het grootst bij kinderen onder de 10 jaar, zo blijkt uit de cijfers van Sciensano. Daar is een stijging van 34 procent op weekbasis. Opvallend: het aantal gevallen bij jongeren van middelbareschoolleeftijd blijft lager dan bij kinderen onder de 12. 

Viroloog Steven Van Gucht nuanceerde in Terzake: “Er zijn meer besmettingen bij kinderen en dat is al een paar weken bezig. Maar dat vertegenwoordigt maar een klein percentage van het totale aantal besmettingen. Bovendien zag je eind september een stabilisatie, terwijl de scholen openbleven. Dat kan je niet goed verklaren als de stijging zuiver gedreven wordt door de lagere en middelbare scholen.”

Professor Snoeck benadrukte dat het niet alleen gaat om de besmettingen in scholen zelf, maar ook om alles wat ze op gang brengen. “De scholen brengen elke dag in Vlaanderen 1,4 miljoen mensen op de been, dat betekent grote mobiliteit.”

Volgens Snoeck zijn scholen een onderschatte factor in de verspreiding van het virus. Kinderen mogen dan niet de motor van de epidemie zijn, volgens Snoeck “beginnen we nu te zien dat ze een ‘hulpmotor’ zijn”. “Als we de grote motoren stilleggen, dan begin je het effect van de hulpmotoren te zien. Als we niet al de motoren en ook de hulpmotoren stilleggen, gaan we opnieuw naar een exponentiële piek.”

Twitter bericht wordt geladen...