Boris Johnson legt bal in het kamp van de EU: “Wij hopen dat onze Europese vrienden redelijk blijven en zelf een aanbod doen”
Volgens Europees hoofdonderhandelaar voor de brexit Michel Barnier resten er nog maar "enkele bruikbare uren" om een handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie te sluiten. “Het moment van de waarheid” is aangebroken, aldus Barnier. De Britse premier Boris Johnson legt de bal in het kamp van de EU: “Wij hopen dat onze Europese vrienden redelijk blijven en zelf een aanbod doen. Dat is feitelijk waar we nu staan.”
"We staan voor het moment van de waarheid. Er rest ons nog erg weinig tijd, slechts enkele bruikbare uren, als we een akkoord willen bereiken dat van kracht wordt op 1 januari", zo zei de Fransman in het Europees Parlement.
Grootste struikelblok
Zoals het ernaar uitziet, is de toegang van Britse en van Europese vissers tot elkaars wateren het laatste grote struikelblok voor de onderhandelaars. Het is echter niet duidelijk of de teams van Barnier en van zijn Britse evenknie David Frost een oplossing zullen vinden.
“Onze deur staat open. We blijven praten. Maar ik moet toegeven dat het er moeilijk uitziet. Er gaapt een kloof die overbrugd moet worden”, zegt Boris Johnson vrijdag. “We hebben veel gedaan om te helpen, maar nu hopen we dat onze Europese vrienden redelijk blijven en zelf een aanbod doen. Dat is feitelijk waar we nu staan.”
Brits premier Boris Johnson zei rond 13 uur Belgische tijd dat de situatie er “moeilijk uit ziet”. Volgens hem moet de EU “met iets naar de tafel komen”. “Ze moeten erkennen dat het Verenigd Koninkrijk zijn eigen wetten moet kunnen controleren, daar hebben de mensen voor gestemd. We moeten ook onze eigen wateren en visrechten kunnen controleren. Doet de EU dat niet, dan zullen we terugvallen op de voorwaarden van de Wereldhandelsorganisatie. Dat zal in eerste instantie moeilijk zijn, maar we zullen uiteindelijk floreren.”
Transitieperiode loopt af
Het akkoord over de bilaterale relaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie moet al op 1 januari ingaan, na afloop van de transitieperiode na de brexit. Na Nieuwjaar trekt het VK zich namelijk ook terug uit de Europese interne markt en de douane-unie en moeten nieuwe afspraken klaarliggen. Anders is sprake van een 'no deal'.
Gisteren toonde het Europees Parlement zich bereid om eind december een extra plenaire vergadering te organiseren om het brexitakkoord goed te keuren. De voorwaarde is dan natuurlijk wel dat dat akkoord er komt, en wel ten laatste zondag om middernacht.
"Er komen sowieso grenscontroles”
Er komen sowieso grenscontroles aan de grenzen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie, of er nu een handelsakkoord komt of niet. Daarvoor waarschuwt de European Sea Ports Organisation (ESPO) ondertussen, die stelt dat sommige bedrijven lijken te hopen dat die controles er toch niet komen als de EU en het VK nog een akkoord kunnen sluiten.
“Vanaf 1 januari 2021 moeten bedrijven die handel drijven tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk rekening houden met grenscontroles en ze moeten er dan ook voor zorgen dat ze de juiste formulieren en informatie indienen bij de douanediensten om hun goederen te vervoeren over de grens”, aldus ESPO. “Het lijkt erop dat de onzekerheid over de uiteindelijke uitkomst van de brexitonderhandelingen en de hoop op een akkoord bij sommige bedrijven een misverstand creëren dat ze toch het papierwerk kunnen vermijden.”
ESPO en zijn leden, waaronder ook de Belgische havens, willen dan ook benadrukken dat die grenscontroles er sowieso komen, los van de uitkomst van de brexitgesprekken. De bedrijven moeten zich dan ook voorbereiden zodat ze de nodige documenten en informatie beschikbaar hebben. “Zo niet zullen hun goederen tegengehouden worden in havens. Dat kan van de havens flessenhalzen maken en de flexibiliteit en betrouwbaarheid van duurzame bevoorradingsketens ernstig verstoren”, klinkt het. De havens zelf hebben er alles aan gedaan om zich op 1 januari voor te bereiden.
Ongeveer de helft van de import en export in het VK gebeurt van en naar de Europese Unie. Voor een deel van de EU-lidstaten vertegenwoordigt de handel met het Verenigd Koninkrijk een aanzienlijk deel van hun totale handelsactiviteiten. De meeste producten worden via de zee vervoerd en passeren dus langs de zeehavens.
ESPO laat nog weten te hopen op een handelsakkoord tussen de EU en het VK. “Dit zou leiden tot een systeem van heffingen dat handel en economische groei in stand houdt, maar ook een sterke toekomstige samenwerking tussen de EU en het VK verzekert. En het zou ook de impact van de grenscontroles op de handel verlichten.”
Havenbaas Calais: brexit hoeft niet te leiden tot grenschaos
Volgens Jean-Marc Puissesseau hoeft de brexit echter niet per se te leiden tot chaos in de drukke haven van Calais. Puissesseau benadrukte dat het wel noodzakelijk is dat bedrijven procedures goed volgen. “Brexit is geen synoniem van chaos. Het is geen synoniem van files”, zei Puissesseau tegen persbureau Reuters. “Als douaneaangiften op tijd worden ingevuld, zie ik geen probleem.”
Bedrijven vrezen dat de aanvoer van goederen verstoord kan raken als het niet lukt een deal te sluiten. Puissesseau benadrukte dat zijn haven in elk geval klaar is voor de nieuwe situatie. Er zijn miljoenen euro’s geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Calais bevindt zich op enkele tientallen kilometers van het Verenigd Koninkrijk en is een belangrijk doorvoerpunt.
Ondanks de bemoedigende woorden van de Franse havenbaas, erkennen medewerkers van de Franse douane dat onduidelijk is hoe goed bedrijven uit andere Europese landen zich voorbereiden. Vrachtwagens uit alle hoeken van de EU gaan via Calais naar het Verenigd Koninkrijk en terug. Zij moeten waarschijnlijk rekening houden met meer bureaucratie.
“We hebben tegenwoordig te maken met twee virussen: brexit en het coronavirus”, zei Puissesseau. Hij sprak de hoop uit dat er volgend jaar meer duidelijkheid komt over de brexit en dat ook het virus dan met succes zal worden bestreden. “En dat in 2022 de toeristen terugkeren. Ik ben niet pessimistisch over de toekomst.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Obstakels blijven in brexitgesprekken: “Verschillen overbruggen zal zeer moeilijk zijn”, meldt von der Leyen
-
Nederland verhoogt reisadvies voor Frankrijk van groen naar geel, ook ons land adviseert reizigers “zeer waakzaam” te zijn
Nederland heeft het reisadvies voor Frankrijk aangepast van groen naar geel vanwege het verhoogde terreurniveau. Dat betekent dat reizen naar het land mogelijk is, maar dat reizigers extra alert moeten zijn. Ook België raadt landgenoten in Frankrijk aan om “zeer waakzaam” te zijn, bevestigt de FOD Buitenlandse Zaken. -
KIJK. Simulator toont wat er exact gebeurd is aan boord van vrachtschip dat tegen brug in Baltimore voer
Een crash van het vrachtschip de Dali tegen de Francis Scott Key Bridge in Baltimore op dinsdag heeft meerdere mensen het leven gekost. Kapitein Morgan McManus geeft een beeld van het ongeluk aan de hand van een vrachtschipsimulator. Hij legt stap voor stap uit wat een black-out van een schip juist betekent en wat de bemanning van het vrachtschip geprobeerd heeft om in allerijl een aanvaring met de steunpilaar van de brug alsnog te vermijden. -
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
UBS-topman is met meer dan 14 miljoen euro best betaalde bankier van Europa
Met 14,4 miljoen Zwitserse frank (14,7 miljoen euro) voor negen maanden werken is de CEO van de Zwitserse grootbank UBS, Sergio Ermotti, de best betaalde bankier van Europa. -
Reconstructie die meer duidelijkheid moet brengen over verdwijning van Franse peuter Émile is gestart
-
Wat kost de Europese Unie ons en wat beslist ze voor ons?
-
19
KIJK. Biden noemt Poetin “slager” tijdens toespraak in North Carolina
De Amerikaanse president Joe Biden heeft zijn Russische ambtsgenoot Vladimir Poetin een “slager” genoemd tijdens een toespraak in de Amerikaanse staat North Carolina. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
PREMIUMKust
Worden tong en rog plots duurder bij harde brexit? Vissers: “De helft van de ‘Belgische’ vis komt uit Britse wateren. Dit kan een ramp worden”
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeroswald billiet
Jan Hevert
monique bolen
hans voet
Gino Denil