Geparkeerde wagens hangen aan een oplader in de Noorse hoofdstad Oslo.
Volledig scherm
Geparkeerde wagens hangen aan een oplader in de Noorse hoofdstad Oslo. © AFP

Meer dan helft nieuwe auto’s in Noorwegen elektrisch

AutoMeer dan de helft van de nieuwe auto's die vorig jaar in Noorwegen werden verkocht, was elektrisch. Volgens de Noorse branchevereniging Opplysningsrådet for Veitrafikken reed 54,3 procent van alle nieuwe auto’s op batterijen. Daarmee is het Scandinavische land het eerste waar elektrische auto’s populairder zijn dan auto's aangedreven door alle andere soorten brandstof samen.

39 reacties

  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Georges Friant, batterij is wel het duurste onderdeel van een EV, met verwisselbare batterijen zou je er dan minstens 2 moeten hebben, wat de kost behoorlijk opdrijft. Tesla heeft een tijd geëxperimenteerd met battery swap centers, met robots die de lege batterij vervangen door een volle op 2 minuten, maar heeft er dan toch voor gekozen de snellaadtechnologie verder te ontwikkelen. Maar je hebt gelijk, de Belg is oerconservatief, maar dat remt de rest van de wereld niet af, en wij zullen volgen
  • Georges Friant

    3 jaar geleden
    ik begrijp niet waarom ze niet met verwisselbare batterijen werken in auto's. Vervang mijn batterij van mijn heftruc in minder dan 5min, zou met een auto of vrachtwagen toch ook moeten kunnen. Ik begrijp sommige mensen niet, waarom breken ze iets nieuws altijd zo snel af, dit heeft tijd nodig , geef het een kans, de eerste auto's waren ook niet sneller dan een paard. Belgie zou het perfecte land zijn voor de elektrische auto, maar dan wel met het juiste beleid natuurlijk.
  • René Verhoeven

    3 jaar geleden
    Hier in elk geval geen elektrische wagen, ik ga nog wel gans mijn carriere verder rijden met diesel en benzine. Elektriciteit is er toch niet genoeg om het transport ook nog eens elektrisch te maken, dat hebben we de voorbije week alweer eens goed gewaar geworden op het net waar alle productie eenheden draaiden en waarbij we maar net genoeg hadden met veel invoer erbij! Leg nog een kerncentrale stil en het is over en uit in België.
  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Tim Augustson, 10 % EV (600.000 auto's, daar zijn we nog lang niet aan toe) geven een meerverbruik aan elektriciteit van 1,4 %, terwijl we de laatste jaren telkens zo'n 2 % per jaar minder verbruikten. Wat is dan het probleem? Hernieuwbare energie zal de kerncentrales niet vervangen, dat worden in eerste instantie gascentrales. Bedrijfswagens worden niet kapotbelast, anders zouden ze niet zo sterk in aantal blijven toenemen. EV laad je thuis op, of op het werk, laadpalen zijn een noodoplossing.
  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Niemand rijdt nog 20 jaar met een wagen, de uitzonderingen bevestigen de regel. De levensduur van een auto in België bedraagt 11 jaar, en daar komt een EV ook aan. Geen enkele constructeur geeft trouwens 8 jaar garantie op een brandstofwagen. Gewone batterijen hebben geen BMS die naam waardig, BMS in een EV is oneindig veel uitgebreider en wordt constant geperfectioneerd. Maar dat is moeilijk te begrijpen voor iemand die een auto beschouwt als enkel een samenraapsel van onderdelen.