Hybride, plug-in hybride en mild hybride: wat is het verschil?
HLN DriveWie naar een nieuwe auto zoekt met een ecologische motor, wordt om de oren geslagen met allerlei termen: naast volledig elektrische wagens kan je immers ook kiezen voor een hybride. Maar wat is het verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride? En wat met die derde soort, die recent opgang maakt: de milde hybride. HLN Drive zocht het uit.
Hybride wagens
Een hybride wagen, zoals de Huyndai Kona Hybride, de Honda Jazz of de Ford Mondeo om maar enkele voorbeelden op te sommen, beschikt over twee motoren. Een verbrandingsmotor en een elektromotor die zijn energie haalt uit een batterij die zelf wordt opgeladen door recuperatie van bijvoorbeeld remenergie. De wagen kan zowel elektrisch (al is dat vaak beperkt tot enkele kilometers) als op zijn verbrandingsmotor rijden, of een mix van beide motoren. Hierdoor gaat het brandstofverbruik naar beneden.
Wordt jouw volgende wagen een hybride? Bekijk hier alle hybrides in de showroom van HLN Drive.
Plug-in hybride auto’s
Later kwamen wagens met een grotere batterij, die dan ook langere afstanden volledig elektrisch konden rijden, maar opgeladen dienden te worden via het stopcontact of een laadpaal. Enkel via de warmte van je motor of de verloren remenergie genereer je immers niet genoeg elektriciteit om hun potentieel maximaal te kunnen benutten. Dit zijn de zogenaamde plug-in hybrides of PHEV’s, zoals bijvoorbeeld de Mercedes B-klasse, de MG EHS of de Volvo XC40. Hun – zeker op papier – lage CO2-uitstoot maakt hen interessant als bedrijfswagen vanwege de gunstige fiscaliteit, maar ook voor de merken. Zij hebben immers zware CO2-targets te halen en zien in hybrides, en dan vooral de plug-ins, de ideale manier om hun gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen. Net daarom zijn de plug-in hybrides zo populair bij veel constructeurs … en maken ze er zo veel reclame voor.
Een plug-in hybride claimt het beste van twee werelden te combineren: met een volle batterij leg je 30 tot (theoretisch althans) 100 km af, genoeg voor de dagelijkse pendeltochten. Voor een lange verplaatsing kan je dan weer terugvallen op de verbrandingsmotor. Een combinatie die enkel werkt wanneer je je wagen voldoende oplaadt. Anders is de lege batterij vooral extra gewicht en meer gewicht betekent meer verbruik.
Lijkt zo’n plug-in hybride meer iets voor jou? Bekijk hier alle plug-in hybrides op HLN Drive.
Mild Hybride automodellen
Nu zien we weer een nieuwe ondersoort in het ras der hybriden: de mild hybride, oftewel de MHEV. Merken, zoals Volvo met de XC60 (die ook als plug-in hybride bestaat), voorzien hun modellen steeds vaker van een dergelijke aandrijflijn. De redenering daarachter is duidelijk. Een milde hybride weegt minder zwaar dan een plug-inhybride of volwaardige hybride en heeft een goedkopere catalogusprijs, waardoor je een breder publiek kan aanspreken.
Het verschil met een plug-in hybride is duidelijk: je kan een MHEV niet opladen via een stopcontact en een PHEV uiteraard wel. Maar wat is het verschil tussen een “milde” hybride en een “volwaardig” exemplaar? Een mild hybride heeft een kleinere batterij, maar daar zit het verschil eigenlijk niet.
De naam “mild hybrid” verklaart eigenlijk al veel: het gaat om een soort mini- of microhybride. In de praktijk neemt een kleine elektromotor de rol over van de alternator en de startmotor. De elektromotor haalt op zijn beurt voeding uit een kleine batterij, die wordt bijgeladen bij het uitbollen of remmen. De elektromotor werkt dan als generator. Je hoeft de batterij dus niet zelf op te laden.
Het grote verschil is echter dat de elektromotor niet voldoende kracht bezit om de wagen zelfstandig voort te bewegen, iets wat een volwaardige hybride – al is het maar voor enkele kilometers – wel kan. De MHEV geeft eerder een “duwtje in de rug” bij het vertrekken aan bijvoorbeeld een verkeerslicht of bij het accelereren en schakelt de verbrandingsmotor vroeger uit wanneer u afremt. Het geheel werkt dus als een soort uitgebreid start/stopsysteem dat de verbrandingsmotor ontlast en dus voor een lager verbruik zorgt. Bovendien rijdt de wagen ook soepeler.
Weet jij welke wagen bij jou past? Doe hier de autotest op HLN Drive en ontdek jouw persoonlijke selectie wagens uit de showroom
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
HLN Drive
Dit zijn de meest en minst betrouwbare elektrische auto’s
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?