Problemen met updates corona-app

Ook recent uw corona-app nog geopend? Goede kans dat u dan een laatste update kreeg op 4 of 5 januari, bijna een week geleden dus. Een probleem met Europese connecties zorgde voor de vertraging.

U heeft het misschien al gemerkt, maar uw corona-app doet het al een tijdje niet meer zo goed. De cijfers kreeg u wel nog alle dagen netjes binnen, maar net het systeem dat moet melden of u in contact geweest bent met een besmet persoon, bleek te haperen.

Coronalert en de Europese apps

Dat is al zo sinds 6 januari, en bij de ontwikkelaars was men al op de hoogte van het probleem. De oorzaak is ook duidelijk. Het was de bedoeling om de Belgische app vanaf na de kerstvakantie te laten samenwerken met andere Europese corona-apps.

Een tiental landen tekende in op het initiatief en die databases moesten aan elkaar gekoppeld worden. Daar is er iets misgegaan. ‘Het probleem is bekend en wordt opgelost’, zei Belgisch hoogleraar Bart Preneel, die meewerkte aan Coronalert, aan Data News. ‘Het probleem is ontstaan door de aankoppeling met de 10 andere Europese landen.’

‘Dat heeft als gevolg dat een download van die database nu 1 megabyte bedraagt, waar dat voordien enkele tientallen kilobytes was. Onze app werkt met een time-out. Wanneer de gegevens niet snel genoeg ingeladen worden in de app, wordt de download automatisch stopgezet.’

‘We hebben de time-out waarde meteen aangepast, maar dan nog raakt de download in veel gevallen niet tot op de toestellen.’

Een nieuwe bijgewerkte versie van de Coronalert-app moest het probleem helemaal oplossen. Die nieuwe versie was al klaar, maar moest vervolgens nog wel door de app stores goedgekeurd worden. ‘We hopen dat Google dat in de komende uren al doet’, klonk het toen hoopvol.

Geen oplossing

Enkele uren later laadde de Google Play Store de nieuwste versie van Coronalert in, maar het probleem bleek nog steeds niet verholpen. U kon dus nog steeds niet op de app rekenen om te signaleren of iemand in uw omgeving, ook met app, een positieve diagnose kreeg.

Beloofd werd dat het probleem in de loop van maandagnamiddag zou zijn opgelost.

Lees ook:

Meer