COO Tim Berghmans van Marbles.
Volledig scherm
COO Tim Berghmans van Marbles. © Marbles

Antwerps bedrijf schaft alle regels af en binnenkort mogen werknemers ook zelf beslissen hoeveel ze verdienen

Het digitale communicatiebedrijf Marbles uit Antwerpen is met een nieuw experiment gestart. Het haalde al eens het nieuws toen het besloot om werknemers voortaan zélf te laten beslissen over hoeveel vakantie ze namen en gaat nu nog een stapje verder: met een ‘no policy-policy’. Alle regels zijn afgeschaft en werknemers mogen nu zelf de beslissingen nemen. Nieuwe computer nodig of interesse in een opleiding? Dan hoef je daar geen toestemming meer voor te vragen. En daar stopt het niet. Binnenkort zal het personeel ook zelf mogen bepalen hoeveel het verdient.

75 reacties

  • Ricky Rivalis

    3 jaar geleden
    Een communicatiebureau dat wat gratis reclame krijgt door een hippe beslissing. Is het mischien hetzelfde bedrijf waar de werknemers zelf beslissen wie er wordt aangenomen? Resultaat: allemaal blanke, jonge hippe mensen, behalve de CEO dan. Diversiteit troef!
  • Albert Gysels

    3 jaar geleden
    Goed dat de jonge mensen manieren zoeken om werken niet als een 'last of verplichting' wordt bekeken door iedereen bij de werking te betrekken van het bedrijf zodat beter wordt. Vroeger hadden wij een Ideeën bus en bij een goed idee hoorde een premie. Dit systeem gaat verder en is beter voor de moderne jonge mens. De toekomst is nu aan de jonge mensen en dat komt wel in orde. Als oudere zou ik wel graag zien dat onderwijs op een hoger niveau komt, dat komt zo'n 'vrije' bedrijven echt ten goede
  • Michael Wouters

    3 jaar geleden
    Je hebt een klein bedrijf (twintigtal werknemers) wat ervoor zorgt dat doorgroeien quasi onmogelijk is. Daarbovenop zijn het allemaal zeer jonge profielen met (ik vermoed) een laag loon (standaard in de communicatiesector). Realistisch gezien zal een opslag dus rond de 3% bruto liggen. Daarbovenop komt nu ook nog eens de sociale druk van de collega's wat opslag vragen moeilijker zal maken. Klinkt heel mooi maar in de realiteit heeft dit zero impact, toch?
  • Thierry Vansweevelt

    3 jaar geleden
    Goed maar toch beangstigend hoe werknemers overal als sociaal experiment worden gebruikt. Als ze failliet gaan zijn zij het eerste slachtoffer.
  • Leopold Vanhoof

    3 jaar geleden
    Ik hoop voor hen allemaal dat het slaagt.