Direct naar artikelinhoud
AchtergrondTelevisie

Maaike Cafmeyer en Ella-June Henrard parodiëren Bart De Pauw in nieuwe tv-serie

Ella-June Henrard in 'Mijn Slechtste Beste Vriendin'Beeld VIER

Een komische soap: dat moet ‘Mijn Slechtste Beste Vriendin’ - vanaf 1 februari op Streamz - worden. Maar één scène van nog geen vijf minuten doet nu al stof opwaaien, want daarin imiteren de Maaike Cafmeyer (47) en Ella-June Henrard (27) niemand minder dan Bart De Pauw (52), de man die ze beschuldigen van grensoverschrijdend gedrag.

“Beste fans, ik heb een heel belangrijke mededeling te doen. Een mededeling die ik niet graag doe, maar de huidige omstandigheden dwingen mij ertoe. Voor alle duidelijkheid, dit is geen grap.” Zo begint soapactrice Molly, een personage van Ella-June Henrard, haar monoloog, voor de amateurcamera, met zetel en sfeerlamp achter zich. Net zoals het beruchte filmpje van Bart De Pauw in 2017, waarmee de #MeToo-affaire rond de tv-maker losbarstte. En net zoals De Pauw verontschuldigt Molly zich voor berichten die ze in een dronken bui verstuurde. 

“De afgelopen dagen postte ik berichten op mijn Twitter-account waar ik mogelijks mensen mee gekwetst heb. Ik was een beetje onstuimig, had misschien een flesje te veel gedronken. En ja, daar heb ik dus spijt van. En toen dacht ik, wat zou Joy (naam van haar soappersonage, nvdr) nu doen? Zou zij haar kop laten hangen? Nee, Joy, die leert van haar fouten. En ik ook. Wat heb ik nu geleerd? Niet drinken en gsm’en tegelijkertijd. #dontdrinkanddial. Bedankt om te luisteren.”

Niemand gecast

Een opvallende scène, maar nog opvallender is het dat net Henrard en Maaike Cafmeyer - twee van de vermeende slachtoffers van De Pauw - meespelen in de bewuste scène. Puur toeval, zegt gewezen Dag Allemaal-hoofdredacteur Ilse Beyers, die na het boek ook de scenario’s voor ‘Mijn Slechtste Beste Vriendin’ schreef. 

De bewuste scène zit trouwens niet in het boek. “Ik heb die scène bedacht, nadat ik Louis Talpes persiflage van het Bart De Pauw-­filmpje had gezien in ‘Tegen de Sterren Op’. Da’s nu bijna tweeënhalf jaar geleden. Dat paste gewoon heel goed in m’n verhaal”, klinkt het in Dag Allemaal. 

“Er was nog níemand gecast. En zelfs toen Maaike en Ella-June in beeld kwamen voor hun rollen, wist ik helemaal niet dat ze bij de zaak-Bart De Pauw betrokken waren. ’t Is dus een volkomen toevallige gang van zaken. Om het toeval nog meer te kaderen: Ella-June had ik oorspronkelijk in gedachten voor een andere rol, maar zij stond er zelf op om ‘de soapactrice’ te spelen.”

Pas toen Ella-June in een kranteninterview vertelde over ‘een regisseur’ die haar berichtjes stuurde dat hij met haar naar bed wilde, vielen voor Beyers de puzzelstukjes in elkaar, te meer omdat op datzelfde moment de inhoud van enkele De Pauw-sms'jes lekten in een andere krant. “Toen pas dacht ik: ‘Hey, dat gaat hier over hetzelfde’”, zegt Beyers. 

De scène eruit knippen, hoefde uiteindelijk niet. “Ik dacht wel dat die vraag zou komen, maar Ella-June heeft er nooit iets over gezegd. Pas op de dag van de bewuste opnamen kreeg ik bevestiging dat m’n vermoeden juist was, we hebben er toen kort over gepraat. ’t Is trouwens pas tóen dat ik hoorde dat ook Maaike betrokken was in die zaak”, vertelt de voormalige hoofdredactrice. “Ella-June vertelde me dat zij een van de namen was in dat dossier. En daarna hebben we de scène doorgenomen zoals elke andere scène. Heel technisch, over hoe ze het juist zou spelen. Dat was het eigenlijk.”

Ilse Beyers schreef het boek waarop de reeks gebaseerd isBeeld Kristof Ghyselinck

‘Enorme professionaliteit’

Ook tijdens de opname zelf werd het niet ongemakkelijk, zegt de scenariste. “Daar ben ik dus onder de indruk gekomen van hun enorme professionaliteit. Ella-June heeft die scène niet anders aangepakt dan elke andere scène. Enthousiast, gretig. Zij en Maaike hebben zich op en top professionals getoond. Kijk, acteren is hun wérk. En ze hebben dat perfect weten te scheiden op dat moment. En wat mezelf betreft: toen ik die scène op papier zette, dacht ik vooral: dit past volledig bij het DNA van m’n reeks. En ik vermoed dat Ella-June en Maaike ook zo geredeneerd hebben, dat zij dat helemaal los kunnen zien van hun privéleven.”

Zelf wil Beyers zich niet uitspreken over het dossier. “Ik heb Bart De Pauw nooit ontmoet en ken hem alleen als talentvolle televisiemaker. Ik was er niet bij. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, en zeggen dat je hier niet met flauwe madammetjes te maken hebt.” En dat de scène een wraakoefening zou zijn van twee vermeende Bart De Pauw-slachtoffers, vindt ze onzin. “Ik vind niet dat je die indruk krijgt als je de volledige reeks bekijkt. We lachen met alles: met mannen, vrouwen, elektriciens, dokters, homo’s, lesbiennes, noem maar op.”

Geen slecht gevoel

In de entourage van Ella-June Henrard en Maaike Cafmeyer wordt beaamd wat Ilse Beyers vertelt: geen van beide actrices heeft enige invloed gehad op het scenario. De bewuste scène stond er toevallig zo in, klinkt het, en ze hadden er geen probleem mee om die te spelen. Zoals ze ook niet zouden weigeren om een stalking­slachtoffer te spelen. Ze hadden en hebben er volgens de contactpersoon geen slecht gevoel bij. 

‘Mijn Slechtste Beste Vriendin’, vanaf 1 februari op Streamz