Direct naar artikelinhoud
Facebook

Facebook boekt monsterwinst van 2 miljard dollar

Uw statusupdates hebben Facebook een monsterwinst bezorgd. Zuckerberg & co raken steeds virtuozer in het omtoveren van kliks in cash, getuige Facebooks omzet van 6,4 miljard dollar (5,8 miljard euro) in het tweede kwartaal. Per Europese gebruiker verdiende het Californische bedrijf 4,72 dollar (een jaar eerder nog 3,36 dollar), per Amerikaanse gebruiker 14,34 dollar (dit was 9,30 dollar).

Dat maakte het bedrijf gisteravond bekend. Over de omzet van 6,4 miljard dollar boekte 's werelds populairste sociale netwerk 2 miljard dollar winst. Daarmee deed Facebook het een stuk beter dan een jaar eerder: in het tweede kwartaal van 2015 behaalde het 719 miljoen dollar winst op 4 miljard dollar aan omzet. Ter vergelijking: qua omzet deed Facebook het bijna vijf keer zo goed als concurrent Yahoo en ruim tien keer zo goed als Twitter in het voorbije kwartaal. 

Mobiele advertenties leveren Facebook 84 procent op van de totale advertentie-inkomsten, tegenover 76 procent een jaar eerder

Vier jaar geleden, ten tijde van Facebooks beursgang, was de omzet van Yahoo nog groter dan die van het sociale netwerk. Facebook worstelde toen met de opkomst van tablets en smartphones, ten koste van desktops. Vier jaar later is van die worsteling niets meer te merken, terwijl Yahoo inmiddels is verkocht aan Verizon.

Advertenties op telefoons en tablets

Het bedrijf dankt de stormachtige winst in het tweede kwartaal vooral aan advertenties op telefoons en tablets. Bedrijven verhuizen hun advertenties steeds meer van televisie en kranten naar het internet en mobiele apps. Mobiele advertenties leveren Facebook inmiddels 84 procent op van de totale advertentie-inkomsten, tegenover 76 procent een jaar eerder. 

Maar de winst nam ook toe doordat het aantal gebruikers blijft stijgen. 1,71 miljard mensen gebruiken het sociale netwerk minimaal eens per maand - 15 procent meer dan een jaar geleden - terwijl 1,13 miljard mensen nog geen dag zonder Facebook kunnen, zo zei financieel topman David Wehner. Gebruikers brengen bovendien steeds meer tijd door op Facebook-apps, zoals Instagram, WhatsApp en Messenger. WhatsApp en Instagram, allebei dochters van Facebook, hebben inmiddels respectievelijk een miljard en 500 miljoen actieve gebruikers. Vooral in Azië, en dan met name India, denkt het bedrijf de komende jaren nog veel zieltjes te kunnen winnen.

Advertenties op telefoons en tablets

Op advertentiegebied begint de rek er wel uit te raken, waarschuwde topman Mark Zuckerberg gisteren in gesprek met investeerders. Er zit een limiet aan hoeveel advertenties Facebook in de nieuwsfeeds van gebruikers kan proppen voordat mensen gaan muiten. Daarom wil het sociale netwerk zich de komende jaren meer toeleggen op video's en het nog makkelijker maken voor gebruikers om video's te maken en te uploaden op de site. 

'We zien een wereld voor ons waar video het hart vormt van al onze apps en diensten'
Mark Zuckerberg

"Tien jaar geleden bestond het meeste van wat we online deelden en consumeerden uit tekst", zei Zuckerman. "Nu uit foto's. Binnenkort zal dit vooral video zijn. We zien een wereld voor ons waar video het hart vormt van al onze apps en diensten." In navolging van YouTube wil Facebook zich meer gaan toeleggen op het verdienen van geld met advertenties in video's. Ook Twitter en Snapchat volgen deze strategie.

Op de beurs stuwden de winstcijfers het aandeel Facebook op tot rond de 127 dollar, de hoogste koers sinds de beursgang.