Een laadpaal thuis: dit is het volledige kostenplaatje
HLN DriveDe elektrische wagen wordt steeds populairder. Wie zijn elektrische wagen al eens via een gewoon stopcontact heeft geladen, weet dat dat nogal traag gaat. Een laadpaal of wallbox bij je thuis is dan ook geen overbodige luxe. Maar hoeveel kost zo’n installatie? HLN Drive ging op onderzoek.
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller.
Wat kost een laadpaal?
Dat brengt ons bij de vraag wat zo’n laadpaal of wallbox nu eigenlijk kost. Installatie inbegrepen kom je meestal uit op een prijs tussen 1.000 en 2.000 euro. De regel is: hoe dichter de laadpaal bij de zekeringskast staat, hoe goedkoper dit meestal is. Hou ook nog 100 euro aan de kant voor de verplichte keuring.
Het prijsverschil van de verschillend installaties zit hem meestal in twee zaken. Enerzijds is er het vermogen: hoe snel kan je opladen. Dit is echter ook afhankelijk van hoeveel stroom je wagen kan “tanken” en de capaciteit van je elektriciteitsnet. Investeren in een dure laadpaal waar je wagen niet het maximale uit kan halen, is een dure zaak. Laat je daarom altijd adviseren door een expert.
Daarnaast is er ook een technologisch verschil. Sommige laadpalen houden je stroomverbruik netjes bij (gemakkelijk voor wie het stroomverbruik van zijn elektrische bedrijfswagen door de firma ziet terugbetaald), houden allerlei statistieken bij of zijn in staat om “in de andere richting” te werken. Dit wil zeggen dat de batterij van je wagen tijdens piekmomenten, bijvoorbeeld in de vooravond wanneer er gekookt wordt, de verwarming brandt en de televisie opstaat, energie levert aan je huis. ’s Nachts, wanneer elektriciteit goedkoper is, laadt de wagen opnieuw op. Zo bespaar je op je elektriciteitsfactuur.
Wat kost het laden van je elektrische auto?
Op de gespecialiseerde website EGear vinden we een rekenvoorbeeldje: wie met een gemiddelde elektrische auto 15.000 km per jaar rijden, zorgt voor een extra elektriciteitsverbruik van 3.000 kWh, inclusief laadverliezen (energie die verloren gaat in het laadproces). Dit kost in België naar schatting 578€ tot 695€ per jaar extra, bovenop je basis-elektriciteitsfactuur. Dit komt neer op een elektriciteitskost van 3,8€ tot 4,6€ per 100 km, ver beneden de brandstofkosten van een benzine- of dieselwagen. Uiteraard haal je het meeste voordeel als je laadt in daltarieven of via zelfopgewekte stroom van zonnepanelen.
Tips om het maximale uit je batterij te halen
De chemische structuur van een lithiumbatterij blijft langer gezond wanneer de lading tussen 20 en 80% ligt, dan wanneer de batterij vaak gedurende lange tijd volledig geladen of leeg blijft. Bij sommige elektrische modellen kan een plafond worden gecodeerd op het laadniveau van de batterij. In dit geval is het mogelijk om de limiet op 80% te stellen voor dagelijks gebruik en deze te verhogen naar 100% voor langere reizen.
Het gebruik tot het laatste procent van de elektrische energie van de batterij is niet ideaal, maar echter niet verboden. Als je 0% bereikt, is het echter wel heel belangrijk om de batterij snel op te laden. Natuurlijk is het bijna onmogelijk om de batterij van een elektrische auto volledig te ontladen. Om de accu te beschermen en de levensduur te verlengen is er namelijk een buffercapaciteit in de accu ingebouwd. Afhankelijk van het model van de batterij kan dit ‘grijze gebied’ variëren tussen 5 en 30% van de totale capaciteit. En wat voor 0% geldt, geldt bijna net zo goed voor 100%: je kunt je auto systematisch opladen tot 100%... zolang hij maar niet te lang volledig opgeladen blijft!
Een elektrische wagen aanschaffen? Bekijk hier het aanbod in de grootste virtuele showroom van België.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
-
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen