Nieuwe anti-monopoliewet duwt Chinese beurzen hoger

De financiële waakhond van China heeft op zondag nieuwe anti-monopolieregels bekendgemaakt. Daarmee mikt de Chinese overheid op internetbedrijven en worden de regels voor de lokale techreuzen aangescherpt.

De richtlijnen kregen al in november vorm, maar zijn nu ook in wetten gegoten. Specifiek moeten ze de monopolisering in het Chinese techlandschap beperken.

Alipay en WeChat

De maatregelen zetten veel druk op de grote internetdiensten van het land. Alibaba, JD en ook bedrijven in de fintechsector zoals Alipay of WeChat, vallen onder de nieuwe wetgeving.

De regels worden uitgevaardigd door de State Administration for Market Regulation, de marktregulator dus. Die wil bijvoorbeeld niet meer dat klanten gedwongen worden om te kiezen tussen de grote internetproviders, dat is een praktijk die momenteel courant is in China.

De SAMR zegt dat de nieuwe maatregels ‘monopoliegedrag op de platformeconomie zullen onderdrukken en de faire competitie op de markt zullen aanmoedigen.’

Ander richtlijnen gaan over prijsafspraken, dat mag niet meer. Ook bepaalde technologieën gebruiken en algoritmes toepassen die de markt manipuleren, wordt verboden.

Onder de tafel

‘Het gedrag van de grote techgroepen is moeilijker dan ooit te reguleren en gebeurt vaker onder tafel. Door het gebruik van algoritmes, eigen regels en gegoochel met gegevens is het erg moeilijk om te ontdekken wat er nu net onder de monopoliewetgeving valt en wat niet’, zegt het SAMR in een vragenronde.

China liet zijn grote techbedrijven lang de vrije loop. Maar daar kwam de laatste maanden een einde aan. In december kwam er een onderzoek naar Alibaba, nadat de langverwachte beursgang van diens fintechdochter ANT tijdelijk on hold werd gezet.

China verwijt Alibaba onder andere dat het onderaannemers verplicht om exclusiviteit te bieden, ten nadele van andere internetproviders.

De SSE 50, de sterkorf van de Shanghai Stock Exchange, ging 1 procent hoger nadat de regels dit weekend bekend raakten.

Lees ook: 4 wereldbedrijven die hun klanten verrasten met een uniek idee waarover u nog nooit las

Meer