Ook elektrische wagens hebben startproblemen in de koude. Dit is wat je eraan kan doen
HLN DriveHet zijn drukke dagen voor pechverhelpingsorganisatie VAB. Startproblemen bij wagens met een verbrandingsmotor uiteraard, maar VAB vertelt aan HLN Drive dat ook elektrische wagens met de nodige problemen kampen.
Dat blijkt uit cijfers die VAB vandaag deelde. Wanneer de pechverhelpingsorganisatie moest uitrukken voor een noodgeval, was dat in iets meer dan 1 op de 100 gevallen (meer bepaald 1,3%) voor een elektrische wagen, terwijl hun marktaandeel veel lager ligt: op 0,4%. Ergens logisch, want deze wagens zijn vooral bedrijfswagens, die vaak worden gebruikt voor pendeltochten naar het werk. We zien immers hetzelfde bij de diesels, met 61% van de oproepen tegenover 48% marktaandeel.
Bij de elektrische en hybride voertuigen zag VAB wel een totaal nieuw type pechgeval opduiken. Een belangrijk deel van de pechgevallen met deze wagens, waren automobilisten die de stekker van de laadkabel niet uitgetrokken kregen. Door een combinatie van vocht en de lage temperatuur zat de vergrendeling van de stekker vast en kon deze niet op de normale manier worden verwijderd . Er bestaat een “noodvoorziening” om deze los te krijgen, maar als dat ook niet lukte dan moesten de VAB-Wegenwachters gebruik maken van een warmtebron (zoals bv. een haardroger) om de laadkabel los te krijgen.
Minder batterijcapaciteit
De koude heeft ook zijn effect op de accu van een elektrische wagen. Zo neemt de batterijcapaciteit af en duurt opladen langer. Dit is zo bij de startaccu, maar ook bij de hoogspanningsbatterij van elektrische voertuigen. Dat komt omdat bij koude de elektronen minder snel gaan bewegen en door die hogere weerstand verlopen de chemische processen trager. Dit geldt zowel voor de afgifte van stroom, maar ook voor de opname van stroom waardoor ook het laadproces van elektrische voertuigen langer kan duren bij koude temperaturen. Maar de afname van de batterijcapaciteit bij elektrische wagens blijft beperk en kan deels verholpen worden met onderstaande tips. Calculeer dus wat extra laadtijd in als je niet voor verrassingen wil komen te staan.
Zeker omdat elektrische auto’s bij lage temperaturen meer verbruiken, omdat de auto ook verwarmd moet worden. Anders dan bij een auto met een diesel- of benzinemotor, produceert een elektrische wagen maar heel weinig warmte. Niet enkel de motor moet verwarmd worden om op bedrijfstemperatuur te geraken, ook het interieur moet opgewarmd worden. En dat lukt niet met warmte van de motor. Een warmtepomp lost dit euvel op, maar die verbruikt uiteraard ook energie.
5 wintertips voor je EV
1) Kleed je warm aan
Het verwarmen van je elektrische wagen kost veel energie. Kies daarom een warme trui (rijden met een jas aan blijft afgeraden) of zelfs rij-handschoenen. Zo kan je de verwarming enkele graden lager laten staan.
2) Kies voor stoel- en stuurverwarming
Een andere tip om het stroomverbruik te beperken is het gebruik van stoel- en stuurverwarming. Steeds meer elektrische auto’s zijn uitgerust met verwarmde stoelen en een verwarmd stuur. Deze systemen gebruiken uiteraard (veel) energie, maar ze werken via de klassieke 12 Volt batterij (de startbatterij) van de wagen en knagen daarom minder aan de autonomie dan de warmtepomp die het volledige interieur opwarmt en rechtstreeks van stroom wordt voorzien door de hoogspanningsbatterij die ook de elektromotor voedt.
3) Gebruik de timer van de voorverwarming
Heel wat elektrische auto’s bieden een pre-heat functie. Via een timer kan men het vertrekuur programmeren. Zo zal de wagen een kwartier van tevoren het interieur (en de batterij) opwarmen. Dit is niet alleen comfortabel, maar je ‘verspilt’ geen autonomie aan het opwarmen omdat de auto rechtstreeks stroom neemt van het net via de laadkabel. Weet wel, dat dit extra energie kost! Eens opgewarmd is het extra stroomverbruik om de temperatuur te handhaven beperkt.
4) Hou rekening met (iets) langere laadtijd
Omdat de weerstand in de batterij groter wordt naarmate de temperatuur daalt, zal het laadproces ook (iets) langer duren.
5) Bij extreme koude en vocht niet buiten laden
De beste manier om te voorkomen dat de vergrendeling van de stekker vast komt te zitten bij extreme koude en vocht is door de auto niet buiten op te laden. Bij hybride wagens levert dit geen probleem want zij beschikken nog over een motor op fossiele brandstof. Wie 100% elektrisch rijdt moet enkele dagen een alternatieve laadplaats zoeken of goed opletten dat geen neerslag aan de laadpaal komt.
Elektrisch, diesel of benzine? Doe de test en ontdek welke auto bij jou past
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen