Het stadscentrum van Aalst wordt zone 30: "Veiligheid voor iedereen gegarandeerd"

In Aalst is het veel besproken circulatieplan goedgekeurd tijdens de gemeenteraad. Het stadscentrum krijgt er een pak fietsstraten bij. En ook de bestaande zone 30 zal worden uitgebreid. Het nieuwe circulatieplan wordt ingevoerd vanaf 16 augustus 2021.

Na Gent krijgt nu ook Aalst een ingrijpend circulatieplan.  Met die maatregel wil Aalst het doorgaand verkeer uit de binnenstad weren. Voor schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) staat de veiligheid van de schoolgaande jeugd voorop. "Kinderen moeten weer veilig naar school durven en kunnen. Binnen de ring R41/N9 liggen er veel scholen. We willen de jongeren weer op de fiets krijgen om naar school te gaan, maar het moet dan ook op een veilige manier kunnen. Vandaar dat we gekozen hebben voor zone 30 in de hele binnenstad. Er komen ook fietsstraten waar de fietsers voorrang hebben op de auto."

Autobestuurders blijven welkom

"We willen niemand weghouden uit de stad, Aalst moet voor iedereen bereikbaar blijven. Maar het moet voor alle weggebruikers wel veilig zijn. " zegt de schepen nog. "Autobestuurders kunnen nu vaak in de stad ook al niet harder rijden dan 30 en bij ongevallen is de kans op zware verwondingen duidelijk kleiner als er maar 30 wordt gereden. Het is belangrijk dat het nu voor iedereen duidelijk is, zowel voor de fietsers, als voor de voetgangers en de autobestuurders. 

Extra controles

Met de invoering van het nieuwe circulatieplan komen er ook extra controles. Schepen De Gucht :"Controles zijn nodig, iedereen moet de nieuwe regels naleven. Het circulatieplan wordt ingevoerd op 16 augustus. Dat geeft ons de tijd om eerst nog met scholen te overleggen hoe zij naar ouders en leerlngen kunnen communiceren over het nieuwe plan. Het geeft ook de inwoners de kans te wennen aan het circulatieplan voor de school begint. Er komt dan ook nog een uitgebreid communicatieplan naar en van de scholen. 

Meest gelezen