Pixabay

Hoe kan rotonde in Aalter aangelegd worden met beton van slechte kwaliteit? Betonexperte legt uit

De rotonde die Aalter met het nieuwe op- en afrittencomplex aan de E40 verbindt, moet opnieuw worden aangelegd omdat er tijdens de werken beton van slechte kwaliteit is gebruikt. Maar hoe kan zoiets? Wat is slecht beton? Een betonexperte van de UGent legt het uit. 

In Aalter zorgt een fout bij wegenwerken voor nog enkele maanden extra verkeershinder. De rotonde bij het op- en afrittencomplex van de E40 moet opnieuw aangelegd worden, omdat de samenstelling van het beton niet goed is. Als de gemeente de weg nu niet zou heraanleggen, zou het wegdek over 5 jaar al aan vernieuwing toe zijn. En dat is veel te snel. 

“Ik weet natuurlijk niet wat er exact gebeurd is, maar ik kan wel vertellen dat de kwaliteit van het beton afhangt van de correcte samenstelling”, weet Nele De Belie van het departement beton van de universiteit van Gent.

Belang van de juiste samenstelling

“Beton bestaat uit granulaat zoals grind en zand. Daarnaast zijn er ook nog bindmiddelen nodig zoals cement en water”, begint De Belie haar uitleg. “Om goed beton te hebben, moeten de granulaten de goede korrelverdeling hebben en moet de verhouding tussen het water en het cement goed zitten. Als je cement mengt met te veel water, dan gaat het teveel aan water tijdens het verharden verdampen en dan krijg je een poreuze structuur.” 

Is de rotonde in Aalter dan aangelegd met te veel water? “Dat is inderdaad 1 van de mogelijkheden. Vaak doen mensen te veel water bij cement omdat het beton dan veel gemakkelijker te verwerken is. Beton kan op die manier gemakkelijker in de bekisting gegoten worden, maar het komt de kwaliteit niet ten goede”, weet De Belie. 

Lang laten rusten

Het betonprobleem werd pas een jaar na de heraanleg van de rotonde ontdekt. “Dat is op zich niet zo raar”, zegt De Belie. “De reactie tussen het cement en het water verandert nog als de weken verstrijken. Je moet sowieso 28 dagen wachten alvorens het cement en het water hard genoeg zijn geworden, maar ook daarna blijft de verharding nog duren. Het beton wordt steeds sterker, dichter en duurzamer. Het kan dus zijn dat ze er in dit geval voor gekozen hebben om het beton pas te controleren na een aantal maanden.”

De Belie vindt het op zich een goed idee van de gemeente om ervoor te kiezen om de rotonde meteen opnieuw aan te leggen. “Als er scheuren in het beton komen, kan dat erg duur worden. Maar ik heb ook gelezen dat de heraanleg nu nog binnen de garantieperiode valt, dat is misschien ook wel een reden”, lacht ze.

agentschap wegen en verkeer

Meest gelezen