Foto’s van echte ongevallen moeten nieuwe ongevallen vermijden

Een nieuwe campagne in Wallonië moet het aantal ongevallen aan werven drastisch verminderen. In Wallonië sterven gemiddeld vijf mensen per jaar en raken er 171 gewond in de buurt van een werf. Om bestuurders te wijzen op het gevaar, gebruikte Sofico de beelden van echte ongelukken.

Nina Bernaerts

Op de affiche: een auto herleid tot schroot. Geen trucage, wel een echte foto van een echt ongeluk aan een werfsignalisatie. Elke week worden er maar liefst twee van dergelijke signalisatiewagens beschadigd door ongevallen, zegt Sofico - de Waalse tegenhanger van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Terwijl arbeiders enkele honderd meters verder aan het werk zijn.”

De cijfers zijn dan ook veelzeggend. Gemiddeld sterven vijf mensen per jaar omdat er geen aangepaste snelheid gebruikt wordt in de buurt van een werf. Er vielen ook nog eens gemiddeld 171 gewonden. Sofico wil het aantal ongelukken in de buurt van werven dan ook dringend terugdringen.

“Uit internationaal onderzoek blijkt België één van de slechtste leerlingen als het gaat om aangepast rijgedrag bij een werf. We ‘vergeten’ te vertragen als er een werf aankomt, nochtans verhoogt het risico op ongelukken net daar met 66 procent”, klinkt het.

Vlaanderen doet het iets beter dan Wallonië, weet Stef Willems van het Verkeersinstituut Vias. Alhoewel het een moeilijke vergelijking is. “Er gebeuren in Wallonië meer ongevallen, maar er zijn ook meer werkzaamheden. Het is dan ook niet onlogisch dat zij een campagne starten.”

Volgens Waalse minister van Verkeersveiligheid Valérie De Bue moeten de echte beelden net de bewustwording vergroten. “Op deze manier tonen we de realiteit van het gevaar in de buurt van een werf. De campagne moet echt een gedragsverandering teweegbrengen.”

Of het shock-effect zal werken is een andere vraag. “Het is niet van onze gewoonte noch van onze Waalse collega’s om voor de harde aanpak te kiezen. Er zijn in het verleden wel campagnes geweest maar het is moeilijk om die effectiviteit in te schatten”, zegt Willems nog. “De beste campagnes blijven die campagnes waar je goed gedrag beloont en verder handhaaft. Dat laatste is niet onbelangrijk. En dat gaan ze hier ook doen. Naast de campagnebeelden komen er ook trajectcontroles.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen