Direct naar artikelinhoud
InterviewWim Verhoeven

De bocht van zakenblad Trends: meer klimaat, meer diversiteit

Wim Verhoeven: 'Ik denk dat u een karikatuur maakt van die rechts-liberale signatuur. Onze redactie is best divers.'Beeld David Legreve

Het weekblad Trends gooit het roer om. Bij de financieel-economische berichtgeving moet er meer aandacht zijn voor duurzaamheid en diversiteit. Het blad wil daarmee aansluiten bij de huidige... welja, trends. 

Een bocht van 180 graden wil hoofdredacteur Wim Verhoeven het niet noemen. Maar het is toch wel een bocht. Trends is van oudsher een rechts-liberaal blad, dat een aantal jaar terug nog geleid werd door Johan Van Overtveldt, die nu voor N-VA in het Europees Parlement zit. Maar sinds het aantreden van de nieuwe hoofdredacteur in augustus vorig jaar, moet het allemaal wat progressiever. Het blad moet meer oog hebben voor diversiteit, het klimaat en duurzaamheid. 

“We vertrekken nog altijd vanuit het perspectief van de ondernemers”, zegt Verhoeven. “Maar zij stellen natuurlijk ook vast dat de wereld verandert. Er wordt al een decennium gesproken over klimaatverandering, maar nu is het moment waarop bedrijven die uitdaging moeten aangaan. Anders is het te laat. Ook als het over beleggen gaat, is er een duidelijke shift naar duurzaam beleggen. Grote bedrijven als Umicore of Solvay kunnen een denktank vragen om er een plan over op te stellen. Maar de meeste ondernemers hebben die mogelijkheid niet. Trends is dan goed geplaatst om daarop in te spelen.” 

Hoe gaat Trends precies die thema’s aansnijden? 

Wim Verhoeven: “Wij willen onder andere verhalen brengen van ondernemers, zodat die op hun beurt andere ondernemers kunnen inspireren. Maar we willen ook meer aansluiting zoeken bij wat er leeft. Zo hebben we al geschreven over bedrijven die hun kantoorruimte hebben afgeschaft en alleen nog digitaal werken. Onlangs brachten we ook een verhaal over een ondernemer die ervoor wil zorgen dat alle werknemers aandeelhouder worden van zijn bedrijf.”  

Ook andere media schrijven daar al veel over. Waar maakt Trends dan nog het verschil? 

“Uiteraard zullen wij onze focus op macro-economische thema’s behouden. Dat zijn bijvoorbeeld begrotingstekorten, of de terugkeer van inflatie. Als je kijkt naar de klimaatuitdagingen, dan zitten de oplossingen in de grote driehoek van wetenschap, ondernemers en overheid. Wetenschappers zorgen voor de innovatie, ondernemers gaan ermee aan de slag en de overheid doet de regelgeving. Je kunt bijvoorbeeld nagaan of het goed is om via het systeem van de bedrijfswagens meer elektrische auto’s te verspreiden. Daarover nadenken, is ook hardcore Trends.” 

Wim Verhoeven: 'Wij willen onder andere verhalen brengen van ondernemers, zodat die op hun beurt andere ondernemers kunnen inspireren.'Beeld David Legreve

Maar in het huidige nummer gaat onder meer over vrouwenquota. Daar hebben andere media toch al overvloedig over geschreven? 

“Ja, maar Trends heeft dan weer een samenwerking met Trends Business Information, dat informatie over bedrijven bijhoudt. Zo kunnen we daar een nieuwe blik op werpen. We hebben onder meer vastgesteld dat 60 procent van de bedrijven in de top 10.000 nog steeds geen enkele vrouw in de raad van bestuur heeft. 

“Ik heb dan een standpunt geschreven waarin ik niet zozeer pleit voor quota’s, maar wel om selectieprocedures transparanter te maken. Bedrijven zouden dan kunnen of moeten aantonen dat ze voor een openstaande positie ook vrouwen hebben benaderd. Ik wil niet met de vinger wijzen, maar dat is volgens mij het minste wat je kunt doen.” 

Trends heeft wel nog steeds een vrij rechts-liberale redactie. Wat vindt die van de nieuwe koers? 

“Ik denk dat u er nu een beetje een karikatuur van maakt. Er zijn journalisten die nogal klassieke standpunten innemen. Maar er zijn er ook die heel erg bezig zijn met duurzaam beleggen, inclusiviteit of groene energie. De redactie is dus best divers.”

Over diversiteit gesproken, u schreef in uw missionstatement dat de redactie nog te wit en mannelijk is. Wat gaat u daaraan doen? 

“Op de korte termijn is het natuurlijk erg moeilijk om dat te veranderen. Op dit moment streven we er al naar om genoeg vrouwelijke specialisten in de berichtgeving aan bod te laten komen, en we zetten in op vrouwelijke columnisten. Maar ik vind dat er inderdaad een gebrek is aan diversiteit en ik wil daar naar de toekomst toe zeker een punt van maken.”