(Archieffoto)
Volledig scherm
(Archieffoto) © Marc Baert

Ondanks corona toch meer doden bij ongevallen met fietsers

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is vorig jaar met 18,8 procent afgenomen, tot 247. Daarmee is de Vlaamse doelstelling om het dodental in 2020 te beperken tot maximaal 200 niet gehaald. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) op basis van voorlopige cijfers van de federale politie. Opvallend: bij ongevallen met fietsers en lichte vrachtwagens waren er vorig jaar lichte stijgingen van het dodental (+3 doden in beide categorieën).

17 reacties

  • Carolus Vif

    3 jaar geleden
    inderdaad marcel ze denken dat ze overal voorrang hebben en dat word nog in de hand gewerkt door automobilisten die stoppen voor fietsers die geen voorrang hebben ; karel wil je eens objektieve cijfers over fietsers , 3/4 gebruikt gsm en oortjes , 1/3 rijd zonder licht , 4/5 negeert haaietandjes op het fietspad , en verschillende frontale botsingen zijn veroorzaakt door fietsers waarvoor een auto plots moet uitwijken
  • Frans Van Hoyweghen

    3 jaar geleden
    Geert Vermaut, op de autostrade rijden regelmatig ook fietsers, ze weten dat dat ook niet mag. toch doen ze het.
  • Karel Van Biezen

    3 jaar geleden
    De vraag die gesteld zou moet worden is volgende; hoeveel mensen en dieren zijn er al gedood of verminkt voor het leven door automobilisten en hoeveel door fietsers? Enkele objectieve cijfers over automobilisten; meer dan 1/2 rijdt te snel in bebouwde kom, 7/10 gebruikt geen richtingaanwijzers bij rond punt, 2/3 gebruikt GSM in auto en 1/2 kent de voorrangsregels niet m.b.t. fietsers. En dat rijdt dan met een moordwapen rond en doet zijn beklag over het gedrag van fietsers... faut le faire!
  • Emiel VAN LANDEGHEM

    3 jaar geleden
    Automobilisten moeten zich aanpassen aan de toegenomen hoeveelheid fieters Beleid moet infrastructuur aanpassen Maar ook de fietsers moeten beseffen dat ze deelnemen aan het verkeer !
  • Ronny Biesen

    3 jaar geleden
    Ze mag dan nooit geziene budgetten uittrekken maar dat is ook alles. Een plan is er niet. Het geld verdwijnt weer in een diepe put die nooit gevuld kan worden. De fietser blijft al jaren achter met beloften waar al veel geld in gedumpt werd. Zonder resultaat. De auto is niet alleen de boosdoener. Discipline is ook bij de fietsers ver zoek. Tel daarbij de ongelooflijk domme en oude verkeerswetgeving van Belgie en je weet genoeg.