De verbluffende groei van Zalando in 7 cijfers

De Duitse modewebwinkel Zalando is zonder twijfel een van de grote winnaars van de coronacrisis. Het bedrijf wil tegen 2025 nog eens verdrievoudigen.

Zalando ontvouwde dinsdag zijn ambitieuze plannen aan journalisten en beursanalisten via virtuele presentaties. Dit zijn de opvallendste cijfers.

1/ Recent groeiritme: 26 procent per jaar

De GMV of ‘gross merchandise value’ is de belangrijkste graadmeter van de webwinkel. Het gaat om de waarde van het verkochte volume. Zalando slaagt erin dat om de drie jaar zowat te verdubbelen, dankzij een jaarlijks groeiritme van 26 procent. In het coronajaar 2020 was de groei zelfs ruim 30 procent, waardoor de jaarlijkse verhandelde waarde de kaap van 10 miljard euro overschrijdt. Door de lockdowns steeg het aantal mensen dat online ging shoppen.

2/ Nieuw doel: verdrievoudigen tegen 2025

De groei eind 2020, begin 2021 gaat zo hard dat Zalando zijn eerdere groeidoelen opwaarts bijstelt. De oude doelstelling, die dateert van de investeerdersdag in 2019, gaat de prullenmand in en wordt vervangen door een nieuw mikpunt: de drempel van 30 miljard euro handelswaarde overschrijden tegen 2025. Dat komt dus neer op zowat een verdrievoudiging tegenover 2020. Daarvoor is een jaarlijks groeiritme van 20 tot 25 procent nodig. Het bedrijf verwacht voor dit jaar een groei van 27 tot 32 procent, vergelijkbaar dus met 2020.

3/ 39 miljoen actieve klanten

Het aantal actieve klanten is op twee jaar tijd met 47 procent gestegen, tot 39 miljoen vorig jaar. Het aantal bezoeken van de Zalando-website klokte vorig jaar af op 5,4 miljard, of een stijging met 72 procent op twee jaar tijd.

De klanten waren vorig jaar goed voor gemiddeld bijna 5 bestellingen. De smartphone speelt daarbij een almaar belangrijkere rol. Bijna zes op de tien bestellingen lopen via de smartphone-app, die volgens marktonderzoek veel vaker gedownload wordt dan de apps van eerste achtervolgers H&M en Inditex (Zara).

Tegen 2023 moet een kwart van de verkochte waarde bestaan uit duurzamere producten, waar die ambitie eerder op 20 procent lag. Net als Adidas stelt Zalando vast dat duurzaamheid bepalender wordt bij de aankoopkeuze door de consument.

4/ Expansie naar 8 nieuwe landen

Zalando, dat in 2008 opgericht werd in Berlijn, is vandaag actief in 17 Europese landen. Het bedrijf wil snel actief worden in 8 bijkomende landen. Dit jaar worden Kroatië, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije en Slovenië toegevoegd. Hongarije en Roemenië volgen volgend jaar.

5/ 3.400 verbonden winkels

If you can’t beat them, join them. Steeds meer merken en winkels, waaronder grote namen als Adidas en Mango, sluiten zich aan bij Zalando als ‘partnerbedrijf’. Dat geeft hen de mogelijkheid om hun artikelen op het platform van de Duitse webwinkel aan te bieden, zonder daarbij de controle over assortiment en prijzen te moeten afstaan.

Via nog een ander programma, ‘Connected Retail’ dat ook in ons land gelanceerd werd, kunnen fysieke winkels zich aansluiten om sneller van hun winkelvoorraden af te geraken. Er waren eind februari al ruim 3.400 winkelpunten aangesloten, tegenover 2.400 eind 2020. Een snelle groei, dus. ‘Als je weet dat er circa 300.000 fysieke winkels actief zijn in Europa, zie je dat het verdere groeipotentieel enorm is’, zegt Zalando.

6/ 350 miljoen euro investeringen

Zalando bevestigt alleen al dit jaar tussen 350 en 400 miljoen euro te gaan investeren in logistieke infrastructuur en technologische platformen. Het gaat onder meer om twee nieuwe magazijnen (in Madrid en Rotterdam), het verbeteren van de AI-algoritmes die anticiperen op de voorkeuren van de klanten en betere IT voor de informatiestromen met de leveranciers.

7/ Doel op lange termijn: 10 procent van de Europese modemarkt

De Duitse groep formuleerde zijn ambities op lange termijn op de volgende manier. Volgens de statistici van Euromonitor zal de Europese modemarkt in de komende vijf à tien jaar groeien tot een waarde van 450 miljard euro. Zalando wil daarvan 10 procent in handen krijgen.

Lees ook: Zalando koopt bodyscanner: wordt slaapkamer het nieuwe pashokje?

Meer