‘Tesla van de scooters’: Ola maakt zich klaar om wereld te veroveren

Ola, een taxiservice uit India en een van de grootste start-ups ter wereld, wil elk jaar 10 miljoen elektrische scooters leveren aan de wereld. Daarvoor gaat Ola een fabriek openen in het zuiden van India. Als Ola slaagt in zijn ambities, zal het de top van de elektrische voertuigenwereld vervoegen samen met spelers als het Amerikaanse Tesla en het Chinese Nio.

Dat de markt van elektrische auto’s ferm in de steigers zit, weet iedereen ondertussen al. Wat minder belicht is, zijn elektrische motorfietsen, ofwel e-scooters. Voor de slingerende en drukke wegen van vele Aziatische landen zijn deze voertuigen namelijk een stuk geschikter, en vooral goedkoper. 

In de grootste markt Vietnam rijden er maar liefst 50 miljoen motors rond. In Taiwan en Japan zeker meer dan 20 miljoen samen. India zou goed zijn voor 37 miljoen motors. In China zouden er ook zeker rond de 20 miljoen motorfietsen rondrijden. Het probleem is dat de meeste van die motorfietsen nog rijden op fossiele brandstoffen. Wat onder andere in Vietnam al zorgt voor een CO2-uitstoot die zelfs bijna kan opboksen tegen het industriële aandeel van dat land.

Daar ziet taxiservice Ola een gat in de markt. De Indiase mega-start-up die sinds 2019 zeker 1,5 chauffeurs tewerkstelt, en waar we soms graag naar verwijzen als de Uber van India, zullen we in de toekomst misschien wel de Tesla van de scooters gaan noemen. Het bedrijf gaat 24 miljard roepie, ofwel 278 miljoen euro, investeren in een fabriek die de eerste globale uitrol van e-scooters zal verzorgen.

Om de 2 seconden 1 e-motor

Ola mikt buiten Azië ook op de markten van Europa, het Verenigd Koninkrijk, Latijns-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. 

Hiervoor is een reusachtige productie nodig. Ola is dan ook van zins om een fabriek van maar liefst 202 hectare groot in de zuidelijke Indiase staat Tamil Nadu op te trekken. Die zou tegen juni al een productiecapaciteit van 2 miljoen e-scooters per jaar moeten opleveren. Uiteindelijk zou de fabriek maar liefst tien productiebanden tellen en om de 2 seconden een e-scooter uitpompen.

Hulp van Zwitserland en… China

Voor de automatisatie en robotica van de fabriek ging Ola in februari een partnerschap aan met het Zwitserse ABB. Die zullen met hun technologie onder andere het verven en lassen van de scooters verzorgen. Robots van ABB zullen ook meewerken aan de productie van de batterijen en motoren voor de scooters.

Ola, dat officieel geregistreerd staat als ANI Technologies, heeft al voor 3,8 miljard dollar aan investeringen opgehaald van globale spelers zoals Softbank, Tiger Global Management en vreemd genoeg ook Tencent, de Chinese techreus achter WeChat.

Een bizarre partnerkeuze als je bedenkt dat India onlangs een groot aantal Chinese apps uit het land weerde, waaronder TikTok en zelfs WeChat van Tencent. De relaties tussen India en China waren vlak voor dat verbod al onder het vriespunt gezakt door aanhoudende grensconflicten in een betwist Himalayagebied. Daar gingen soldaten zelfs een paar letterlijk op de vuist, met fatale gevolgen. Chinese en Indiase diplomaten konden de situatie daar voorlopig wel doen afkoelen.

Het Indiase bedrijf zou een marktwaarde hebben van 6 miljard dollar. Hoewel Ola de prijs van haar e-scooters nog niet heeft prijsgegeven zou die een redelijk prijskaartje van 100.000 roepie krijgen, ofwel iets meer dan 1.100 euro. De best verkochte scooters in India zweven wel rond een prijskaartje van 67.000 tot 90.000 roepie.

Meer