Van 102 naar meer dan 6.000: stad Antwerpen investeert fors in laadpalen
HLN DriveDe elektrische wagen wordt steeds populairder en daar wil ook de stad Antwerpen op inspelen, dat meldt Gazet van Antwerpen. De laadinfrastructuur in de stad moet op vijf jaar tijd aanzienlijk uitgebreid worden. Maar is dat haalbaar? HLN Drive ging op onderzoek.
Ambitieus kan je het plan zeker noemen: tegen 2025 moeten er zo’n 6.000 elektrische laadpalen in de scheldestad staan. De eerste 1.500 worden volgend jaar geïnstalleerd. De stad baseert zich daarvoor op een prognose van 31.701 elektrische wagens op 195.682 personenwagens in Antwerpen in 2025. Dat betekent dat de elektrische wagen tegen dan een marktaandeel van 16 procent zou hebben.
Het gaat hier puur om personenwagens van bewoners en géén wagens van bezoekers aan de stad. Stadsbewoners beschikken meestal niet over een eigen garage en moeten dus beroep kunnen doen op publieke laadpalen. De stad gaat daarbij uit van een ‘paal volgt wagen’-strategie. Wie een elektrische wagen bezit, geen eigen garage heeft, en op meer dan 250 meter van een laadpaal woont, kan een parkeerplaats met paal aanvragen. Die plaats wordt trouwens geen privé parkeerplek. Om te ontmoedigen dat elektrische wagens lang aan een laadpaal blijven staan, zeker wanneer ze niet opladen, komt er een ‘rolatietarief’ van 1 cent per minuut. Een hele dag laadpaalkleven zou zo 7,20 euro kosten.
Snel inspelen op de vraag
“Een laadpaal op het publieke terrein heeft een grote impact”, reageert Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit, in Gazet van Antwerpen. “Je wil ook niet te veel plaats privatiseren. In Amsterdam zijn ze erg snel gegaan met laadpalen, maar daar moeten er worden weggehaald die nauwelijks worden gebruikt. We willen anderzijds wel snel inspelen op de reële vraag: vanaf het moment dat je een bestelbon voor je elektrische wagen hebt, gaan wij aan de slag.”
Is dit voldoende?
“Dat denk ik wel, met 6.000 exemplaren dek je al een groot deel van de stad”, vertelt Peter Van den Bossche, professor ingenieurswetenschappen, gespecialiseerd in elektrische wagens, in het Radio 1-programma De Wereld van Sofie. “De batterijen van elektrische wagens worden steeds groter, waardoor ze niet voor elke rit moeten worden opgeladen. Dat zorgt ervoor dat er minder laadpalen nodig zijn.”
Die claim van Van den Bossche zien we mooi in de praktijk gebracht bij de Nissan Leaf. Deze Japanse wagen kreeg 8 jaar geleden een batterij van 24 kWh, die werd uitgebreid naar 30 kWh en vandaag beschikbaar is met batterijen van 40 en 62 kWh. VAB gezinswagen van het jaar MG ZS EV zit boven de 40 kWh, en de Mazda MX-30 kan met z’n 34 kWh nog altijd dik 200 km rijden zonder aan de laadpaal te moeten.
Wie betaalt dit?
“Er zijn veel laadpalen geplaatst door distributienetbeheerders”, weet Van den Bossche. “Zij betalen de kosten, meestal een paar duizend euro, en verdienen die terug wanneer door deze paal ‘uit te baten’ zoals een tankstation.”
Ook over de haalbaarheid van dit project is de professor duidelijk: “6.000 palen op 5 jaar moet zeker lukken, er zijn bijvoorbeeld heel wat parkeerplaatsen die we kunnen voorzien van een laadpaal, dus daar kan het snel gaan.”
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Bekijk hier alle EV’s in de showroom van HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
HLN Drive
Hoeveel laadpalen zijn er in België en wat kost een laadbeurt?
Thuis een laadpaal installeren, is een logische stap voor wie elektrisch rijdt. Maar soms zul je toch ook onderweg moeten laden. Hoe gaat dat in zijn werk? HLN Drive zocht het uit. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?