-

Egypte berichtte amper over geblokkeerde Suezkanaal: "Staat wil alleen positieve berichten de wereld insturen"

Hoewel de hele wereld toekeek, hebben de Egyptische media nauwelijks bericht over de Ever Given, het schip dat het Suezkanaal blokkeerde. "Het ongeval veroorzaakte imagoschade", zegt correspondente Ruth Vandewalle in "De ochtend" op Radio 1. "De staat vindt het belangrijk om enkel positieve berichten over het Suezkanaal de wereld in te sturen."

De Ever Given, een 400 meter lang en bijna 60 meter breed containerschip, blokkeerde sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Gisteren maakte Leth Agencies, de dienstverlener voor het kanaal, bekend dat het schip volledig los was. Ook het ander scheepvaartverkeer op het kanaal is intussen hervat. Al zal het nog enkele dagen duren vooraleer alle achterstand is weggewerkt.

Meer dan ooit probeerde Egypte de wereldpers weg te houden

Een week lang stond het Suezkanaal in de spotlights van de wereldpers, maar in Egypte werd er nauwelijks over bericht. "Bijna alle Egyptische media worden gedirigeerd door de staat", verklaart Ruth Vandewalle, correspondente in Caïro, in "De ochtend" op Radio 1. "Er is niet echt sprake meer van vrije pers. Het kanaal wordt sowieso zwaar bewaakt omdat het een belangrijke vaarroute is, maar meer dan ooit probeerde Egypte de wereldpers weg te houden."

"De officiele staatskranten hadden donderdag zelfs al op hun voorpagina’s geschreven dat het Suezkanaal gewoon weer open was en dat het vaartverkeer werd hernomen, terwijl het schip nog muurvast zat", zegt Vandewalle. "Dan zie je heel duidelijk hoe belangrijk het Suezkanaal voor hen is en hoe belangrijk de staat het vindt om enkel positieve berichten de wereld in te sturen."

Bekijk het verslag over de economische impact op onze bedrijven uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

De Egyptische president al-Sisi tweette gisteren al: "Door de zaak op te lossen, met de hulp van Egyptische handen, kan de wereld weer gerust zijn dat hun goederen weer onderweg zijn." Volgens Vandewalle probeerde de president zo te compenseren voor de imagoschade die Egypte heeft opgelopen. 

"Het Suezkanaal is de snelste en goedkoopste route van Azië naar Europa, maar het ongeluk heeft veel vertraging en economische verliezen veroorzaakt. Er komen enorme schadeclaims in de richting van Egypte. Hier komt zeker nog een staartje aan."

Over het Nederlandse baggerbedrijf dat heeft geholpen, werd met geen woord gerept

"Daarnaast is het Suezkanaal een symbolische plek", voegt Vandewalle toe. "In 1956 heeft Egypte gevochten om het kanaal te bevrijden van koloniale machten. Daar zijn de Egyptenaren nog altijd heel trots op. Daarom was het voor de president ook belangrijk om te benadrukken hoe goed het is dat de Egyptenaren dag en nacht gewerkt hebben om het schip los te trekken. Over Boskalis, het Nederlandse baggerbedrijf dat heeft geholpen, werd met geen woord gerept."

Bekijk het Journaalverslag over de deblokkering van het Suez-kanaal:

Videospeler inladen...

Meest gelezen