Hybride, plug-in hybride of elektrisch: waar kies je best voor?
HLN DriveNooit had je meer keuze wat betreft de motor in je wagen. Bij de meest ecologische aandrijflijnen staan elektrische en (plug-in) hybride wagens bovenaan. Maar welke motor past bij welk rijprofiel? HLN Drive zocht het uit.
Hybride
Een hybride wagen, zoals de Hyundai Kona Hybrid, de Honda Jazz of de Ford Mondeo om maar enkele voorbeelden te noemen, beschikt over twee motoren. Een verbrandingsmotor en een elektromotor die zijn energie haalt uit een batterij die zelf wordt opgeladen door recuperatie van bijvoorbeeld remenergie. De wagen kan zowel elektrisch (al is dat vaak beperkt tot enkele kilometers) als op zijn verbrandingsmotor rijden, of een mix van beide motoren. Hierdoor gaat het brandstofverbruik naar beneden.
Een hybridemotor is ideaal voor wie ecologisch wil rijden, maar thuis geen laadpaal kan installeren. Op gewest- en vooral snelwegen blinken ze minder uit door het gewicht van de batterijen, maar in het stadsverkeer, waar je veel moet remmen en dus veel energie opwekt, voelen ze zich kiplekker. Bovendien zijn hybridemotoren financieel vaak het interessants. De batterijen zijn minder groot dan in plug-in hybrides of elektrische wagens, waardoor ze goedkoper zijn, en de hybridemotoren staan in veel lijstjes bovenaan wat betreft betrouwbaarheid, vooral de 1.8 Hybrid die onder meer in de Toyota Yaris en Corolla ligt.
Plug-in hybride
Wie meer afstand elektrisch wil afleggen, kan kiezen voor een plug-in hybride. Enige ‘nadeel’: deze batterij dien je grotendeels op te laden via het stopcontact of een laadpaal. Uitsluitend via de warmte van je motor of de verloren remenergie genereer je immers niet genoeg elektriciteit om het potentieel maximaal te kunnen benutten. Dit zijn de zogenaamde plug-in hybrides of PHEV’s, zoals bijvoorbeeld de Mercedes B-klasse, de MG EHS of de Volvo XC40. Hun – zeker op papier – lage CO2-uitstoot maakt hen interessant als bedrijfswagen vanwege de gunstige fiscaliteit, maar ze zijn ook interessant voor de merken zelf. Zij hebben immers zware CO2-targets te halen en zien in hybrides, en dan vooral de plug-ins, de ideale manier om hun gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen. Net daarom zijn de plug-in hybrides zo populair bij veel constructeurs … en maken ze er zo veel reclame voor.
Plug-in hybrides zijn ideaal voor wie op 30 à 40 km van het werk woont en dus volledig elektrisch kan pendelen. In het weekend of voor de jaarlijkse vakantie kan je dan via de verbrandingsmotor toch grote afstanden afleggen zonder laadpaalstress. Wie zijn wagen niet oplaadt, zal echter de knappe theoretische verbruikscijfers helemaal niet benaderen.
Elektrisch
Elektrische wagens worden populairder en goedkoper. De MG ZS EV, de VAB gezinswagen van het jaar, kost iets meer dan 30.000 euro, voor de Dacia Spring of Renault Twingo moet je zelfs minder dan 20.000 euro neertellen. Dit zijn echter modellen met een beperkte batterijgrootte, waardoor je zowat 150 tot 250 km zal kunnen afleggen.
Er zijn eigenlijk weinig redenen om niet elektrisch te rijden. Tenzij je geen laadpaal in huis kan installeren of veel kilometers moet afleggen en je je geen route via de laadpalen kan plannen. Maar de verhalen van chauffeurs die met hun EV op skivakantie trekken of naar Spanje rijden, bewijzen dat dit wel degelijk kan. De keuze voor elektrisch rijden hangt dan ook vooral af van je ‘laadbereidheid’ en een kostenanalyse van je ideale wagens. Want wagens met een grote batterij zijn vaak nog wel duur, ook al verdien je een groot stuk van die kost later terug door een gunstigere fiscaliteit en lagere verbruikskosten.
Welke auto past het best bij jou? Doe hier de test
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM136
Je garagist mag na herstelling zelf groene kaart geven: dit verandert allemaal aan de autokeuring
-
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?
Als fietser of voetganger heb je ongetwijfeld al vaak de knop aan een verkeerslicht ingedrukt. Maar maakt dat eigenlijk een verschil? Hoelang moet je dan maximaal wachten? En hoe wordt dat geregeld? Katrien Kiekens, woordvoerder van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, legt het glashelder uit: “We willen de roodtijd voor iedereen zo kort mogelijk houden.” Hoe dan? -
52
Toonaangevend Europees crashtestinstituut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”
In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het bekende veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug: auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant ‘The Times’. -
-
Independer
Zet je wielen naar de stoeprand en bescherm je sleutel: met deze vijf tips verklein je de kans op inbraak in je wagen
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
PREMIUM
Cijfers bewijzen: mannen veroorzaken meer ongevallen en rijden minder veilig dan vrouwen. “Het is de schuld van hun testosteron”
-
PREMIUM76
Paul (58) legt zonnepanelen op dak van elektrisch busje: waarom doen we dit niet bij elke wagen?
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras