Elektrische wagens binnenkort de oorzaak van wereldwijde waterschaarste?

Volgens Paul Buchwitz, portfoliomanager bij de Duitse vermogensbeheerder DWS, is waterschaarste ‘een bedreiging voor technologieën die nodig zijn voor de economische groei van de toekomst’. Dat schrijft Elsevier. Hij haalt twee concrete voorbeelden aan waarbij de vergroening van de economie nog steeds tot groene problemen kan leiden.

  1. Elektrische auto’s zitten tjokvol chips: en voor de productie van één chip is 100 liter water nodig

    Taiwan is, als belangrijke producent van chips, een mooie casestudy. De machines die de halfgeleiders maken, moeten tijdens elke fase van het productieproces worden schoongemaakt. Volgens Buchwitz is er voor de productie van één chip maar liefst 100 liter water nodig. Al wordt een deel van dit water opnieuw gebruikt, de grote vraag naar water en de grootste droogte in 60 jaar deed sommige bedrijven in Taiwan water per vrachtwagen aanrukken.

    De productie van meer én geavanceerdere chips drijft de vraag naar water op. ‘Langdurige droogte kan een impact hebben op de wereldwijde economie’, aldus Buchwitz.

    Volgens de meest recente cijfers produceert Taiwan bijna 10 procent van de wereldwijde vraag naar chips. Zuid-Korea, dat ook steeds meer last heeft van perioden van droogte, is verantwoordelijk voor 15 procent…
  2. Groene waterstof vergroot de vraag naar water

    Buchwitz: ‘Voor één liter synthetische brandstof is ongeveer 1,4 liter water nodig. Als deze brandstof ook moet worden geproduceerd op basis van groene waterstof die met hernieuwbare energiebronnen wordt geproduceerd, dan kan de hoeveelheid water die nodig is, oplopen tot 70 liter per liter synthetische brandstof’.

    Daarnaast zijn in sommige gevallen ook grote hoeveelheden water nodig voor de levering en het onderhoud van duurzame energiebronnen zoals zonne-energiecentrales.

‘In de toekomst zal de vraag naar water dus niet alleen worden gestuwd door de bevolkingsgroei en de daarmee gepaard gaande toename van de vraag naar voedsel, maar ook door vergroening van de economie’, besluit Buchwitz.

(tb)

Meer