AFP or licensors

Europese Commissie keurt 4 miljard extra Franse staatssteun voor Air France goed

De Europese Commissie gaat er onder voorwaarden mee akkoord dat de luchtvaartmaatschappij Air France maximaal 4 miljard euro aan extra steun krijgt van de Franse overheid. Net als andere luchtvaartmaatschappijen gaat Air France gebukt onder de coronacrisis.

De Franse luchtvaartmaatschappij Air France is een onderdeel van de groep Air France-KLM. Net als andere luchtvaartmaatschappijen lijdt Air France grote verliezen door de coronacrisis, omdat er veel minder gevlogen wordt. Maar de vaste lasten van de maatschappijen lopen intussen wel door. 

Om een faillissement voor Air France te voorkomen, is extra steun nodig, meent de Franse regering. De Europese Commissie gaat nu akkoord met extra steun ter waarde van maximaal 4 miljard euro, om het eigen vermogen van Air France te versterken.

Wat is de Europese Commissie en wat doet ze? We leggen het uit in 1 minuut:

Videospeler inladen...

30 procent aandelen

De herkapitalisatie door Frankrijk, die deel uitmaakt van de eerste stap van het plan van de luchtvaartgroep, omvat de omzetting van de reeds door Frankrijk toegekende staatslening van 3 miljard euro in een hybride instrument, zoals aandelen of obligaties. Daarnaast mag Parijs voor maximaal 1 miljard euro aan nieuwe aandelen kopen, nu Air France zijn hand gaat ophouden voor extra kapitaal bij bestaande aandeelhouders.

Frankrijk heeft nu ruim 14 procent van de aandelen van moederbedrijf Air France-KLM in handen. Dat kan mogelijk 30 procent worden. Dat belang moet van Brussel op termijn worden teruggebracht tot minder dan 25 procent. Daarvoor moet snel een plan worden gemaakt. Nederland heeft ook ongeveer 14 procent van de aandelen in handen, maar heeft volgens Air France-KLM aangegeven geen onderdeel te zijn van de nieuwe financieringsronde. Ook andere grote aandeelhouders hebben aangegeven niet mee te zullen doen.

Voorwaarden

In ruil voor de steun moet Air France wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet een aantal start- en landingsrechten op de overbelaste luchthaven van Parijs Orly opgegeven worden. Daar heeft Air France een aanzienlijke marktmacht. Air France krijgt ook een aantal beperkingen opgelegd op het gebied van overnames, de terugkoop van aandelen, dividenduitkeringen en de beloning van het management. 

De Europese Commissie benadrukt ook dat KLM, de Nederlandse tak van Air France-KLM, niet voor de steun in aanmerking komt, noch de dochterondernemingen van de Nederlandse maatschappij. De Nederlandse staat heeft het pakket maatregelen ook goedgekeurd en gaf aan met de Europese Commissie in gesprek te blijven over mogelijke kapitaalversterkende maatregelen voor KLM. 

Meest gelezen