Elektrisch rijden duur? Te weinig laadpalen en modellen? Deze beweringen houden (geen) steek
HLN DriveElektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit.
Elektrisch rijden is duur
Eerlijk is eerlijk, de aankoopprijs van een elektrische wagen ligt vaak nog hoger dan die van een auto met verbrandingsmotor. De goedkoopste Peugeot 208 begint bij 16.000 euro, voor de elektrische versie moet je bijna het dubbel neertellen. Die mag dan wel krachtiger zijn en beter uitgerust, maar alleen daarmee fiets je het prijsverschil niet toe. Toch wordt elektrisch rijden steeds goedkoper. Met de Renault Twingo Electric en de Dacia Spring zijn er vandaag al twee modellen op de markt die minder dan 20.000 euro kosten.
Met elektrische wagens geraak je niet ver
Die bewering klopte enkele jaren geleden. Maar vandaag zijn ook de meer betaalbare EV’s uitgerust met grote batterijpakketten van 50 tot 70 kWh zoals de Hyundai Kona of Kia e-Niro. Daarmee kom je – naargelang je rijstijl en traject – 300 tot 400 km ver. Wie dagelijks naar het werk pendelt, zal met andere woorden maar één keer per week moeten opladen. Die jaarlijkse trip naar het zuiden zal dan weer met een drietal tussenstops van een half uurtje aan de snellader moeten gebeuren in plaats van één tankstop, maar als je je rit goed inplant en de stop gebruikt om te eten of even de beentjes te strekken, is het net een verrijking voor je reis.
Er zijn niet genoeg laadpalen
Waar en niet waar. Onze publieke laadinfrastructuur kan beter, maar daar wordt aan gewerkt. Zo wil de stad Antwerpen het aantal laadpalen op haar grondgebied fors uitbreiden. Maar eigenlijk zijn die laadpalen nauwelijks nodig. 90% van de laadbeurten worden immers thuis of op het werk gedaan. En onderweg is een goed uitgebouwd netwerk van snelladers op knooppunten veel belangrijker voor wie lange afstanden wil afleggen. Die laadpalen kan je trouwens makkelijk vinden via allerlei apps en de GPS van je wagen.
Er zijn weinig modellen
De automerken rollen juist een heel offensief elektrische wagens uit in de meest populaire categorieën. De MG ZS EV, een middelgrote SUV, werd VAB gezinswagen van het jaar, en in die categorie doet onder meer ook de Mazda MX-30 mee en bij de premiumspelers lanceerde Mercedes de stads-SUV EQA. Ford heeft met de Mustang Mach-E ook een SUV in de rangen. Op dit moment staan er al meer dan 40 elektrische wagens in de showroom van HLN Drive.
De batterij kan snel ontvlammen bij een ongeval
Helemaal niet. Wanneer je een ongeval hebt met een elektrische wagen wordt de batterij automatisch uitgeschakeld. Verschillende tests tonen aan dat een elektrische wagen niet gevaarlijker is dan een wagen met een verbrandingsmotor.
Elektrisch rijden is niet zo duurzaam als we denken
Waar en niet waar. Een elektrische wagen is tot nog toe niet volledig C02-neutraal. Bij de productie en recyclage komt er CO2 vrij en ook om te laden moet er elektriciteit opgewekt worden. Laden is wél duurzaam als je thuis zonnepanelen hebt en je die energie voor je wagen gebruikt. Alles samengeteld komt productie, recyclage en regulier laden neer op ongeveer 9 ton CO2 over de hele levensduur van de wagen, tegenover 22 ton bij een wagen met een verbrandingsmotor. Toch een immens verschil! Daarnaast stoot een elektrische wagen bij het rijden zelf geen schadelijke stoffen uit, wat van een wagen met een diesel- of benzinemotor niet kan gezegd worden.
Ons elektriciteitsnet kan al die EV’s niet aan
België telt momenteel 5,88 miljoen voertuigen. Iets meer dan 20 500 daarvan zijn elektrische auto’s. Terwijl het huidige stroomnet in België 1 miljoen elektrische auto’s van stroom zou kunnen voorzien! Bovendien worden elektrische wagens steeds slimmer en kunnen we ze opladen in de daluren, zodat ze ons elektriciteitsnet niet overbelasten. Sommige EV’s kunnen zelfs dienen als thuisbatterij en op piekmomenten stroom geven aan je huishouden. De technologie is nog in volle ontwikkeling, maar het zou goed kunnen dat de EV binnenkort een belangrijke plaats inneemt in onze huizen!
Ben jij klaar voor elektrisch rijden? Doe hier de test op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’