Stad Leuven
Volledig scherm
© Stad Leuven

Leerlingen worstelen vooral met inzicht in leerstof en vaardigheden

De leerachterstand als gevolg van de coronacrisis uit zich vooral bij het inzicht in de leerstof en bij de vaardigheden. Dat blijkt uit een bevraging van de Arteveldehogeschool bij ruim 1.600 Vlaamse leerkrachten.

9 reacties

  • Katia Mistianes

    3 jaar geleden
    Lesgeven is het oudste beroep van de wereld, en dat moet van mens tot mens gebeuren. Maar, zoals de titel zegt: het inzicht is belangrijker dan de theorie. Waarom moeten alle kinderen wetenschapswondertjes zijn? Is het nodig dat alle kinderen kilo's leerstof in hun kop steken enkel voor het examen, om die leerstof zo snel mogelijk toch weer te vergeten en nooit meer te gebruiken? Talen, lezen, schrijven, rekenen en daar inzicht in krijgen, zijn genoeg om te functioneren in het latere leven.
  • Gino Denil

    3 jaar geleden
    Inderdaad jos meurrens. De leraar maakt het verschil. Die moet het kunnen bijbrengen. Maar moet eerst elke leerling vertrouwen geven in zichzelf en overtuigen dat hij het ook kan. Beseffen dat elke leerling aan een eigen tempo evolueert en op eigen specifieke momenten drempels overschrijdt. Dat vereist ook veel geïndividualiseerde opvolging en bijsturing. Dat kan niet meer in het huidig model van kant en klaar lopend bandwerk waar de pedagogische inbreng en vrijheid gefnuikt wordt.
  • Miranda Van der sande

    3 jaar geleden
    Het onderwijs stelt niet veel meer voor. Ik geef mijn kind zelf les en hij is 5talig op 11jarige leeftijd. Kinderen die al 5 jaar een tweede taal leren, kunnen helemaal zo goed als niets. Is dit kwaliteitsonderwijs? Dan ben ik toch een superlerares en ben hiervoor niet opgeleid.
  • Miranda Van der sande

    3 jaar geleden
    Ik stel vast dat er leerstof wordt afgedramd en dan zeggen de leraars de stof is gegeven,maar er zijn geen oefeningen gedaan om te kijken of de leerlingen het wel begrepen hebben. Zo kan iedereen leraar spelen. De kwaliteit van het onderwijs is uiterst ondermaats en zeker in Vlaanderen. Bijkomend stel ik vast dat men kinderen op de wereld zet en opvoeding en iets aanleren aan een ander overlaat. Dus ouders hebben in feite niet veel te bieden.
  • nicole desseyn

    3 jaar geleden
    Ze moeten het niet op de pandemie steken er zijn gewoon te weinig” lesuren” hoeveel uren zijn er al verdwenen door bijkomende vakanties crocus- herfstvakantie ,velen kunnen niet volgen omdat alles er wordt ingestampt !