Dit zijn volgens Goldman Sachs de 4 interessantste Chinese aandelen om in te investeren

Analisten van investeringsbank Goldman Sachs stelden een lijst samen van Chinese aandelen om in de gaten te houden. Er wordt aangeraden om zowel bij gevestigde als opkomende spelers aan te kloppen.

Na de uitbraak van het coronavirus stappen de Chinezen over op gezondere voedings- en drankmerken. De ‘winnaars’ van Goldman zijn klaar om in te spelen op deze trend. Sommige favorieten zullen in de komende drie tot vijf jaar een jaaromzet van 1 miljard dollar bereiken, schatte de bank.

Hieronder volgt -in willekeurige volgorde- een selectie van CNBC.

Drankjesfirma Nongfu Spring (opkomend)

Nongfu Spring heeft 21 procent van de flessenwatermarkt in het land in handen. Goldman vindt het een interessante firma vanwege de productinnovatie, de uitbreiding naar kleinere steden en de toegenomen populariteit omdat consumenten ‘upgraden naar gezonde producten’. 

Het bedrijf staat op de ‘Hottest brands’-lijst van de bank en ‘heeft het potentieel om in de komende drie tot vijf jaar uit te groeien tot een bedrijf met een omzet van 1 miljard dollar’. 

Nongfu maakt ook thee en sappen. Ook ‘speelt zijn yoghurt op plantaardige basis in op een stijgende vraag naar gezonde producten’, aldus Goldman. De bank beoordeelt het drankje Tea Pie als ‘sterk en winstgevend’.

Melkbedrijf Mengniu (opkomend)

Mengniu is interessant voor Goldman vanwege zijn nieuwe producten zoals kaas en ‘premium’ yoghurt. De analisten denken dat het bedrijf jongere kopers aanspreekt die graag meer betalen voor gezondere voeding. 

De bank prees de groei van de op melk gebaseerde producten na de lockdown. Zo zag bijvoorbeeld het premium ultra hoge temperatuur (UHT) product van het bedrijf zijn verkoop met 19 procent stijgen in 2020. 

Het bedrijf is ook de meerderheidsaandeelhouder van zuivelbedrijf Milkground (24 procent), dat op Goldman’s ‘hottest brands’-lijst staat met als potentieel 1 miljard dollar.

Afhaalketen Zhou Hei Ya (gevestigd)

De gevestigde afhaalketen Zhou Hei Ya is volgens de bank ‘goed geplaatst om in te spelen op de huidige consumententrends’. Het jongere winkelpubliek zou houden van het ‘frisse, interactieve imago’ van het merk. 

Hoewel Zhou Hei Ya slechts ongeveer 1.300 winkels heeft in China, zijn de zelf geprepareerde maaltijden die het bedrijf levert ‘perfect geschikt voor de afhaalmarkt’, aldus Goldman.

By-Health (gevestigd)

Ook het gevestigde voedingssupplementenbedrijf By-Health zag zijn verkoop stijgen tijdens de uitbraak van Covid-19. De online omzet steeg met 45 procent jaar-op-jaar in 2020, aldus Goldman. 

De bank verwacht een samengestelde jaarlijkse groei van de nettowinst van 19 procent tussen 2021 en 2025. ‘Dankzij hogere inkomens en een toenemend gezondheidsbewustzijn geven consumenten in China meer uit aan vitaminen en voedingssupplementen,’ meldt Goldman.

‘Hottest brands‘-lijst

Voor haar ‘Hottest brands’-lijst evalueerde Goldman gegevens van de drie gigantische e-commerceplatforms van China – Baidu, Tencent’s Wechat en Alibaba’s Tmall. Via deze data wisten de analisten welke producten mensen zochten en kochten, en konden ze de lijst opstellen.

(NS)

Meer