Belga

Vorig jaar 18 procent méér elektrische fietsen verkocht, maar minder gewone stadsfietsen en speed pedelecs

De verkoop van nieuwe fietsen is vorig jaar gegroeid met 4 procent tot bijna 600.000 exemplaren. De verkoop van elektrische fietsen steeg zelfs met 18 procent. De vraag naar de snelle elektrische fiets, de zogenoemde speed pedelec, daalde dan weer. Die zijn vooral interessant om autofiles te vermijden, en werden minder aantrekkelijk omdat er vorig jaar door de lockdowns en het vele telewerk beduidend minder files stonden.

De verkoop van nieuwe fietsen is vorig jaar gegroeid met 4 procent. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio,

“Door de coronacrisis was er vorig jaar een heel grote interesse in fietsen, wat na de eerste lockdown leidde tot lange wachtrijen voor de ingang van fietshandels. De verkoop van nieuwe fietsen benaderde in 2020 de kaap van 600.000 eenheden. Toch is de stijging beperkt tot 4 procent door een vroegtijdige uitputting van de voorraden,” verduidelijkt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. 

"Het journaal" deed verslag van die grote verkoopsstijging in het begin van de lockdown. Bekijk de reportage van 19 mei 2020 hieronder, lees voort onder de video:

Videospeler inladen...
De totale stijging was beperkt tot 4 procent door een vroegtijdige uitputting van de voorraden, anders was ze hoger geweest
Filip Rylant, Traxio

“Vooral de (gewone) elektrische fiets ging vlot over de toonbank: er werden 34.774 e-bikes méér verkocht, tot een totaal van 228.400 of 38,6% van de verkoop. Toppers zijn de robuuste e-bikes met buitenversnellingen en e-stadsfietsen met naafversnellingen. Ook de klassieke en de elektrische mountainbike zitten in de lift, wat voor Traxio een duidelijk teken is dat er vaker sportief gefietst wordt.

De verkoop van elektrische fietsen (+18 procent) verliep vooral via de vakhandel en minder online, bij grote sportwinkels, supermarkten, doe-het-zelfzaken of via direct marketing-verkoop. Voor deze fietsen, die soms tot duizenden euro’s kunnen kosten, gaat de Belg toch liever langs bij een specialist. 

De verkoop van alle elektrische fietsen samen steeg in 2020 met 19 procent (c) Traxio

Het is voor 2021 afwachten of de vraag even groot blijft, en of er voldoende fietsen kunnen aangeleverd worden,” aldus nog Rylant.

De niet-elektrische fietsen gingen er over het algemeen op achteruit, met bijna 6 procent minder marktaandeel.

Speed pedelecs en elektrische bakfietsen verliezen (beperkt) terrein

Toch was 2020 niet positief voor alle e-bikes. De zogenoemde speed pedelecs verloren -6,2 % (jaartotaal: 12.589 verkochte exemplaren) marktaandeel. Dat komt volgens Traxio omdat die snelle elektrische fietsen vooral door pendelaars gekocht worden die de autofiles beu zijn. Door de lockdowns en het vele thuiswerk staan er momenteel minder files op de weg en dus daalt ook de vraag naar speed pedelecs.

De elektrische bakfietsen deden het 15 % slechter, wat kan worden toegeschreven aan leverings- en productieproblemen maar niet aan een verminderde vraag.

Relatief kleine stijging door beperkte voorraad en leveringsproblemen

De relatief kleine stijging van het aantal verkochte fietsen ondanks de grote interesse kan verklaard worden door beperkingen aan de aanbodzijde, zegt Traxio: fietshandelaren en -invoerders bestellen traditioneel op het einde van het vorige seizoen en aan het begin van het nieuwe seizoen hun voorraad bij de fietsfabrikanten, die grotendeels in Azië gevestigd zijn. 

Daarna nog grote hoeveelheden bijbestellen is vaak niet mogelijk. Door de corona-uitbraak begin 2020 hebben veel fabrikanten hun orders afgebouwd en is de productie van onderdelen ook deels stilgevallen. Toen de sector vervolgens merkte dat de vraag na de eerste lockdown sterk toenam, is er een gat ontstaan dat men niet meer heeft kunnen dichtfietsen.

Bekijk hieronder ook het verslag van "Het journaal" over de problemen bij fietsproducenten: 

Videospeler inladen...

Meest gelezen