In deze olieaandelen moet u volgens Morgan Stanley investeren

Analisten van Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley selecteerden voor zakensite CNBC twee oliemultinationals die in de komende 12 maanden mogelijk beter zullen presteren dan de markt in het algemeen.

Amerikaanse Big Oil doet het in 2021 in het algemeen beter doet dan de Europese oliereuzen. Niettemin hebben bedrijven in Europa een 12-maandelijks vrijecashflowrendement van bijna het dubbele van hun Amerikaanse tegenhangers, aldus Morgan Stanley. 

De berekening van het rendement op de vrije kasstroom is overigens ‘vrij eenvoudig’. Het rendement van de vrije kasstroom is de vrije kasstroom van het bedrijf, gedeeld door de marktwaarde.

Een hoger cashflowrendement is aantrekkelijk voor beleggers omdat het aangeeft dat een bedrijf beter in staat is om schulden en dividenden te betalen.

Op basis hiervan koos Morgan Stanley voor de volgende twee aandelen.

Shell

De analisten denken dat de pay-out ratio bij het Nederlands-Britse Shell zal stijgen. Dus ook de dividendgroei …

‘In dit stadium is er weinig indicatie dat het management in deze richting denkt. Maar wanneer de balans voldoende is gedegeared, denken wij dat een periode van DPS (dividend per aandeel) groei boven de 4 procent waarschijnlijk is. Daarvan vermoeden wij dat het een katalysator zal zijn voor de aandelen,’ verklaarden de analisten van de bank.

‘Degearing’ is wat een bedrijf doet als het zijn kapitaalstructuur wijzigt door de schuld te vervangen door aandelen. Morgan Stanley raamt een dividendgroei van ongeveer 10 procent per jaar tussen 2022 en 2025 voor Shell.

Het laatste nieuws is dat Shell ‘na een dramatisch jaar weer de weg naar boven heeft gevonden’, schrijft NOS. Het bedrijf kon een winst van 4,7 miljard euro optekenen in de eerste drie maanden van dit jaar.

Eni

Het Italiaanse Eni komt volgens Morgan Stanley (en Reuters) met een spin-off-geleding op de markt die zijn retail en hernieuwbare energie activiteiten combineert. ‘Het verzelfstandigen van een New Energy bedrijf kan voor een grote waardestijging zorgen’, aldus de analisten.

Door de samenvoeging van de retail- en duurzame energieactiviteiten kan Eni zijn retailbestand tegen 2030 met zo’n 50 procent uitbreiden tot 15 miljoen klanten. Ook zou het 45 procent van zijn groene stroomproductie gebruiken om klanten te bedienen en te helpen voldoen aan de Scope 3-doelstellingen, die ook de emissies van verkochte producten omvatten.

‘De balans van winst-upgrades versus aandelenkoersprestaties heeft de waarderingskloof tussen Europese en Amerikaanse majors historisch breed gelaten,’ verklaarden de analisten van Morgan Stanley nog.

Lees ook: De winnaars en verliezers van stijgende olie- en grondstofprijzen

Meer