Schrapt de regering vandaag het fiscaal voordeel voor elektrische bedrijfswagens?
HLN DriveDe bedrijfswagen is opnieuw een hot topic geworden in de Wetstraat. De reden? De subsidies voor elektrische wagens zouden wel eens een groot gat kunnen slaan in de begroting. HLN Drive analyseert het probleem.
Opvallend was het, in de top vijf van meest ingeschreven elektrische wagens stonden vier duurdere modellen: de Porsche Taycan, Audi e-tron, Tesla Model 3 en Polestar 2, naast de Nissan LEAF. De verklaring? Het zijn veelal bedrijfswagens van werknemers die een groot budget kunnen spenderen en thuis de infrastructuur hebben of kunnen plaatsen om zo’n wagens op te laden. Doordat je elektrische wagens voor 100% fiscaal kan aftrekken, zijn EV’s veel interessanter dan de klassieke modellen met verbrandingsmotor, die maar 50 tot 70% aftrekbaar zijn, naargelang hun CO2-uitstoot, en vanaf 2026 zelfs helemaal geen fiscale voordelen meer genieten, indien het wetsvoorstel van Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) in de praktijk wordt omgezet.
Dat zorgt echter voor budgettaire problemen bij de overheid. Jaarlijks vloeit er zowat 20 miljard vanuit de autosector naar de schatkist: BTW, accijnzen op brandstof en natuurlijk geld van de bedrijfswagens die niet 100% aftrekbaar zijn. Vandaag wordt gemiddeld 70% van de kosten van een bedrijfswagen afgetrokken, vanaf 2026 is dit de facto 100% omdat de modellen met verbrandingsmotor alle voordelen verliezen. In een nota van de Inspectie van Financiën, die de krant De Tijd kon inkijken, wordt gewaarschuwd voor een negatieve impact van ruim 700 miljoen op de inkomsten uit de vennootschapsbelasting, naast de verwachte daling van de accijnzen op diesel en benzine, die ook nog in de honderden miljoenen kan lopen. Een gat van één miljard is met andere woorden geen onderschatting.
Fiscale aftrekbaarheid naar 70% in 2029?
Dat budgettaire gat moet uiteraard dichtgereden worden. Vooral de socialisten zijn bang voor de financiële impact, bij de groenen zitten ze vooral verveeld met de grotere aantrekbaarheid van een (weliswaar elektrische) bedrijfswagen, waardoor het probleem vandaag besproken wordt in de schoot van de regering.
De partij van premier Alexander De Croo (Open VLD) heeft alvast een compromisvoorstel op tafel gelegd. Dat stelt voor om de volledige fiscale aftrekbaarheid in de tijd te beperken en geleidelijk af te bouwen tot ongeveer 70 procent in 2029. Het argument dat de liberalen daarbij gebruiken is dat de verkoopprijs van elektrische wagens de komende jaren zal dalen, naarmate er meer verkocht worden, en dat fiscale duwtje in de rug minder nodig is. Of dat voorstel het zal halen, is nog onduidelijk.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
HLN Drive
In 2021 meer bedrijfswagens ingeschreven dan vorig jaar: BMW is topfavoriet
De markt voor bedrijfswagens trekt stilaan weer aan. In de eerste drie maanden van dit jaar werden er meer bedrijfswagens ingeschreven dan vorig jaar, toen er in maart wel een strenge lockdown was. HLN Drive gaat door de cijfers. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen