Schrapt de regering vandaag het fiscaal voordeel voor elektrische bedrijfswagens?
HLN DriveDe bedrijfswagen is opnieuw een hot topic geworden in de Wetstraat. De reden? De subsidies voor elektrische wagens zouden wel eens een groot gat kunnen slaan in de begroting. HLN Drive analyseert het probleem.
Opvallend was het, in de top vijf van meest ingeschreven elektrische wagens stonden vier duurdere modellen: de Porsche Taycan, Audi e-tron, Tesla Model 3 en Polestar 2, naast de Nissan LEAF. De verklaring? Het zijn veelal bedrijfswagens van werknemers die een groot budget kunnen spenderen en thuis de infrastructuur hebben of kunnen plaatsen om zo’n wagens op te laden. Doordat je elektrische wagens voor 100% fiscaal kan aftrekken, zijn EV’s veel interessanter dan de klassieke modellen met verbrandingsmotor, die maar 50 tot 70% aftrekbaar zijn, naargelang hun CO2-uitstoot, en vanaf 2026 zelfs helemaal geen fiscale voordelen meer genieten, indien het wetsvoorstel van Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) in de praktijk wordt omgezet.
Dat zorgt echter voor budgettaire problemen bij de overheid. Jaarlijks vloeit er zowat 20 miljard vanuit de autosector naar de schatkist: BTW, accijnzen op brandstof en natuurlijk geld van de bedrijfswagens die niet 100% aftrekbaar zijn. Vandaag wordt gemiddeld 70% van de kosten van een bedrijfswagen afgetrokken, vanaf 2026 is dit de facto 100% omdat de modellen met verbrandingsmotor alle voordelen verliezen. In een nota van de Inspectie van Financiën, die de krant De Tijd kon inkijken, wordt gewaarschuwd voor een negatieve impact van ruim 700 miljoen op de inkomsten uit de vennootschapsbelasting, naast de verwachte daling van de accijnzen op diesel en benzine, die ook nog in de honderden miljoenen kan lopen. Een gat van één miljard is met andere woorden geen onderschatting.
Fiscale aftrekbaarheid naar 70% in 2029?
Dat budgettaire gat moet uiteraard dichtgereden worden. Vooral de socialisten zijn bang voor de financiële impact, bij de groenen zitten ze vooral verveeld met de grotere aantrekbaarheid van een (weliswaar elektrische) bedrijfswagen, waardoor het probleem vandaag besproken wordt in de schoot van de regering.
De partij van premier Alexander De Croo (Open VLD) heeft alvast een compromisvoorstel op tafel gelegd. Dat stelt voor om de volledige fiscale aftrekbaarheid in de tijd te beperken en geleidelijk af te bouwen tot ongeveer 70 procent in 2029. Het argument dat de liberalen daarbij gebruiken is dat de verkoopprijs van elektrische wagens de komende jaren zal dalen, naarmate er meer verkocht worden, en dat fiscale duwtje in de rug minder nodig is. Of dat voorstel het zal halen, is nog onduidelijk.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive
In 2021 meer bedrijfswagens ingeschreven dan vorig jaar: BMW is topfavoriet
-
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen