Volkswagen begint deze zomer een grote test met zelfrijdende auto’s

Volkswagen begint deze zomer een grote test in Duitsland met zelfrijdende auto’s. Op een testterrein in de buurt van München gaat een prototype rijden van wat later de ID. Buzz AD moet worden. Dat is een futuristisch ogend zelfrijdend voertuig voor het vervoer van mensen of goederen. Over drie jaar moet in Hamburg de eerste ridepooling-dienst van start gaan, een mobiliteitsdienst met deze autonoom rijdende ID.Buzz. Daarna gaat deze dienst ook in andere steden van start.

Lichte bedrijfswagens zijn volgens Volkswagen de logische optie om mensen en goederen ‘autonoom’ te vervoeren. ‘Met de autonome versie van de ID. Buzz willen we commerciële transport- en bezorgdiensten vanaf 2025 mogelijk te maken,’ zegt Christian Senger. Hij is binnen Volkswagen Bedrijfswagens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van autonoom rijden. ‘In een aantal steden kunnen klanten zich straks door een zelfrijdend voertuig naar hun bestemming laten brengen. Ook de bezorging van goederen en pakketten wordt veel eenvoudiger door onze autonome rijservice.’

Europese omstandigheden

Voor de ontwikkeling van de zelfrijdende ID. Buzz is Volkswagen een partnership aangegaan met Argo AI. Dit is een internationale onderneming die technologie voor autonome voertuigen ontwikkelt. Zowel Volkswagen Bedrijfswagens als Argo AI beschouwen het gebruik van een combinatie van sensoren – waaronder lidar, radar en camera’s – als essentieel om veilig autonoom rijden mogelijk te maken. 

‘In de buurt van ons Europese engineering- en ontwikkelingscentrum zijn we bezig met het opzetten van een testbaan naast de luchthaven van München,’ vertelt Argo-oprichter en CEO Bryan Salesky. ‘We hebben uitgebreid ervaring opgedaan tijdens jarenlange tests in zes verschillende steden in de VS. Nu gaan we onze technologie klaar maken voor de specifieke Europese verkeersomstandigheden.’

De Volswagen ID Buzz concept car/ Foto: Volkswagen

Argo Lidar sensor

Voor de ID. Buzz AD (wat staat voor ‘Autonomous Driving’) maakt Volkswagen Bedrijfswagens gebruik van een nieuwe lidar-sensor, de Argo Lidar. Hiermee kan het voertuig objecten tot op 400 meter afstand zien en daar zijn rijstrategie op aanpassen. Argo Lidar beschikt over een ‘Geiger-modus’ die in staat om het kleinste deeltje licht – een enkel foton – te detecteren. Daardoor kan het systeem ook objecten ‘zien’ die heel weinig licht reflecteren. 

Volkswagen Groep-dochter MOIA neemt in 2025 de eerste zelfrijdende ID. Buzz AD in gebruik. ‘MOIA heeft veel ervaring opgedaan op het gebied van mobiliteitsdiensten en wagenparkbeheer,’ aldus algemeen directeur Robert Henrich. ‘We hebben Europa’s grootste, volledig elektrische ridepooling-dienst opgezet. Deze expertise zetten we in voor de eerste autonome ridepooling-service met een ID. Buzz.’

Meer