Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © Shutterstock

HET DEBAT. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken?

De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Wat denk jij? Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.

134 reacties

  • Eddy Dedroog

    3 jaar geleden
    Ik voorspel dat veel werkgevers gaan overstappen naar een systeem om hun werknemers te laten kiezen om zelf een auto te kopen en hen aan de hand van de gereden kilometers + een maandelijks forfait te compenseren. En dan gaat de slimme werknemer een occasie wagen aanschaffen, diesel natuurlijk, en er 3 à 400.000 km mee rijden. Werkgever èn werknemer tevreden. Ik voorspel een tweede ‘groenestroomcertificaten’ ramp.
  • Ann Lardenoit

    3 jaar geleden
    En als je veel kilometers doet per jaar kan je momenteel nog geen elektrische wagen krijgen bij bepaalde bedrijven (lees grootste telecombedrijf in België). Je wordt nog gedwongen om een diesel te nemen.
  • Cris Verwilligen

    3 jaar geleden
    Mr Tamsyn, ja. Maar er van horen of eraan staan zijn 2 zaken. Ik ben van mening tanken en weg. Ik heb geen nood aan een koffie elke 300 km. Snellader of niet, zolang ze niet 100% volslagen in 5 minuten en geen 600 km bollen op 1 lading is het geen optie.
  • Willy Schepers

    3 jaar geleden
    Waarom fiscaal aftrekbaar, als ze langs de andere kant maar zagen dat er te veel bedrijfswagens rondrijden.
  • Andre callens

    3 jaar geleden
    Sinds 2020 dalen de verkoopcijfers van elektrische auto's in California , deze pioniersstaat voor het ver groenen haakt af niettegenstaande de hoge levensstandaard en voor het opladen veel zonenergie . De mensen worden het kotsbeu te staan wachten aan laadpalen . De spanning is daar geen 220 maar 120 volt en de oplaad tijd is langer.