HET DEBAT. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken?
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Wat denk jij? Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.
Vincent Van Peteghem, minister van Financiën (CD&V):
“Dit is een heel belangrijke stap voor de vergroening van het wagenpark en de verduurzaming van de mobiliteit”, zegt minister van Financiën Vincent Van Peteghem. Het akkoord voorziet dat er niet geraakt zal worden aan bestaande contracten. “We gaan niet inbreken op bestaande contracten”, bevestigt minister Van Peteghem. Over de budgettaire impact van de ingreep zegt minister Van Peteghem dat die “van heel nabij gemonitord” zal worden.
Naast de vergroening van de bedrijfswagens zelf voorziet het plan ook in stimulansen voor extra laadinfrastructuur. Volgens minister Van Peteghem gaat het zowel om laadpalen bij de mensen thuis als bij bedrijven en in de publieke ruimte. Wie thuis zelf een laadpaal plaatst zal tussen 2022 en 2024 recht hebben op een belastingvermindering. “In 2022 gaat het om een belastingvermindering van 45 procent. Dat gaat naar 30 procent in 2023 en 15 procent in 2024", aldus Van Peteghem. Ook bedrijven worden via een verhoogde investeringsaftrek gestimuleerd om laadpalen te plaatsen.
Het bereikte akkoord moet volgens Van Peteghem ook het mobiliteitsbudget “versoepelen en eenvoudiger maken”. Dat moet er vooral voor zorgen dat mensen in hun woon-werkverkeer vlotter kunnen kiezen voor duurzame vervoersmodi.
Ronnie Belmans, CEO van Energyville:
Belmans is er rotsvast van overtuigd dat er tegen 2026 voldoende laadinfrastructuur kan worden voorzien. “Het plaatsen van voldoende laadpalen is een non-probleem”, klinkt het. Ook is hij ervan overtuigd dat vijf jaar meer dan genoeg tijd is om voldoende laadinfrastructuur te voorzien.
Volgens de CEO van EnergyVille waren de fiscale stimulansen voor het plaatsen van laadpalen zelfs helemaal niet nodig. Al benadrukt hij wel dat het om een totaalpakket gaat. Naast de uitfasering van diesel- en benzinewagens moet er ook werk worden gemaakt van de digitale meter en het capaciteitstarief. “Dat hangt allemaal samen”, aldus Belmans.
Voorts benadrukt Belmans dat het tanken bij een elektrische wagen helemaal anders gebeurt dan bij een diesel- of benzinewagen. “Je kan het wat vergelijken met een iPhone. Een elektrische auto hoef je namelijk ook niet altijd volledig vol te tanken”, klinkt het.
Veerle Michiels, mobiliteitsexperte bij SDWorx:
“Als je een bedrijfswagen ter beschikking krijgt, moet je belastingen betalen. Maar daaraan verandert voorlopig niets”, verduidelijkt Michiels in gesprek met HLN LIVE. “De bedrijfswagen wordt niet duurder op korte termijn voor de werknemer. De huidige plannen beperken zich tot de werkgeverskosten en de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting. Werknemers met een wagen op fossiele brandstof moeten voorlopig geen hogere belasting betalen.”
Ook het mobiliteitsbudget is aangepast. “Dat bestaat al sinds 2019, maar kent geen al te groot succes”, aldus Michiels. “De regering wil dat versoepelen. Er zijn wachttermijnen. Je kan niet onmiddellijk instappen, je moet al voldoende lang over een bedrijfswagen beschikken. Men wil sleutelen aan die wachttermijnen omdat die een hindernis vormen. Er zouden ook meer mogelijkheden komen. Men wil inzetten op duurzame mobiliteit.”
“Het wordt een en-en-verhaal. Men wil ook inzetten op particulieren die aan het eigen huis een laadinstallatie voorzien en ook bedrijven stimuleren om installaties te voorzien. Voor de werknemers die zo’n laadinstallatie installeren zou er een belastingvermindering komen, voor de bedrijven een verhoogde kostenaftrek. Enerzijds zijn er de laadmogelijkheden in de publieke ruimtes, anderzijds appelleert men ook aan de particulieren en de ondernemingen.”
Michel Maus, fiscalist:
Maus vindt het een “positieve ecologische maatregel, maar met een zware fiscale kost”. “Het gaat om het verlies aan accijnzen op brandstof, 100 procent aftrekbaarheid voor de werkgever en een laag voordeel van alle aard voor de werknemer. Hoe gaat men dit compenseren?”, vraagt Maus zich af.
“De belangrijkste conclusie uit de debatten over de groene bedrijfswagens deze ochtend luidt: ‘Geen enkele politicus - van de meerderheid en van de oppositie - kan een antwoord geven op de vraag hoe het accijnsverlies bij de elektrificatie van het wagenpark moet gecompenseerd worden”, aldus Maus. “Ook deze regering houdt vast aan het adagium: ‘Een betere wereld begint met een belastingvoordeel’.”
“Het behoud van de fiscale voordelen voor elektrische voertuigen is een illusie en het verlies aan accijnzen op brandstof moet gecompenseerd worden. Deze boemerang is voor de volgende regering”, klinkt het.
Dave Sinardet, politicoloog:
“De ‘vergroening’ van de bedrijfswagens betekent ook vooral de verduurzaming (in de betekenis van bestendiging/conservering) van een absurd systeem waarbij men autogebruik fiscaal stimuleert”, schrijft politicoloog Sinardet op Twitter. “Men maakt het systeem met deze ‘hervorming’ zelfs nog aantrekkelijker.”
“Toen ik erop wees dat het inconsequent is autogebruik fiscaal te stimuleren als je beweert dat te willen afremmen, zeiden politici mij dat ze akkoord waren, maar dat ze het niet konden afschaffen. Belgische absurditeit”, gaat Sindardet verder. “Voor mij kadert dit trouwens in een breder debat over loonvervangers. Is het nu zo moeilijk mensen uit te betalen in euro’s in plaats van in auto’s of in allerlei cheques?”
Hans Maertens, Voka:
Het federale akkoord over de vergroening van de bedrijfswagens zal zorgen voor een grote complexiteit voor de bedrijven. Dat zegt werkgeversorganisatie Voka. “De hervorming die de regering voorstelt moet voor werkgevers werkbaar blijven”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. De werkgeversorganisatie kaart met name de toegenomen complexiteit van de fiscaliteit aan.
De regering bouwt de aftrekbaarheid voor benzine- en dieselvoertuigen namelijk vanaf 1 juli 2023 geleidelijk af. Ook na 2026 is het echter niet verboden om niet-elektrische bedrijfswagens aan te kopen, maar worden die wel tot een kwart duurder. De werkgeversorganisatie vraagt zich ook af waarom zuinige plug-in hybrides en andere duurzame technologieën niet langer in aanmerking zullen komen.
Bovendien stelt Voka zich ook vragen bij de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur. Volgens de werkgeversorganisatie volstaat de publieke laadinfrastructuur op de dag van vandaag niet. “Er is dringend nood aan een plan tussen de drie gewesten om de laadinfrastructuur verder uit te bouwen. Laadpalen thuis en in de bedrijven zullen niet volstaan; er zal ook nood zijn aan bijkomende publieke laadinfrastructuur”, klinkt het.
Voka is wel tevreden dat er niet ingebroken zal worden op de lopende contracten en dat het mobiliteitsbudget wordt bijgestuurd.
Mobia, koepelfederatie:
De autosector reageert niet onverdeeld tevreden op het regeringsakkoord over de vergroening van de bedrijfswagens. Koepelfederatie Mobia pleit alvast voor een duidelijk plan voor de uitrol van de nodige laadpalen. Ze vindt het voorts niet kunnen dat ook motorfietsen getroffen worden. Mobia is de koepelfederatie boven Febiac, Traxio en Renta, die respectievelijk de autoconstructeurs, de lease- en verhuurmaatschappijen en de garagesector vertegenwoordigen.
“De grootste uitdaging voor de overheid zal erin bestaan om de energievoorziening, distributie en publieke laadinfrastructuur te garanderen”, klinkt het in een persbericht van Mobia. Volgens de organisatie is er een plan nodig voor “de uitrol van (ultra)snelle laders langs hoofdassen en hotspots, en duidelijke oplossingen voor het laden in de stad en dichtbevolkte locaties”.
“Zonder dergelijk plan en degelijke monitoring zal de elektrificatie abrupt en geforceerd verlopen, en zou de keuze van de federale regering voor enkel ‘zero emissie’ vanaf 2026 een vergissing kunnen blijken”, luidt het nog.
Mobia is daarnaast verrast dat ook de fiscale aftrek van motorfietsen die niet “zero emissie” zijn, vanaf 2026 beperkt zal worden. “Vanuit mobiliteitsoogpunt is dit onbegrijpelijk, omdat elke motorrijder de files net een stukje kan inkorten”, stelt de organisatie.
En nu is het aan jou. Wat is jouw mening? Laat het weten in de comments onder dit artikel. We bundelen de boeiendste reacties vanavond in een nieuw stuk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Bom van 100 kilogram tot ontploffing gebracht op strand van Koksijde
Koksijde -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Engie plant investering van 4 miljard euro, maar wil geen verlenging van kerncentrales met twintig jaar: “We hebben al genoeg werk”
De energiegroep Engie is van plan tot vier miljard euro te investeren in ons land tegen 2030. Dat heeft de nieuwe CEO van Engie België, Vincent Verbeke, vandaag bekendgemaakt. Zo pakt de Belgische marktleider uit met een nieuwe strategie, genaamd Energize2030, voor de komende jaren. Engie wil meer elektriciteit opwekken via hernieuwbare energie, investeren in flexibele capaciteit en een voorloper zijn in de verandering naar groene waterstofenergie. Maar er is momenteel niet veel enthousiasme over een eventuele levensduurverlenging van kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 met twintig jaar in plaats van tien jaar. -
-
Van Peteghem: “We willen niet enkel wagenpark vergroenen, maar ook drempels mobiliteitsbudget wegwerken”
-
28
Van Quickenborne is tegen dierenwelzijn in de grondwet: “Zet de deur open voor de ideale wereld van Gaia: zonder vlees”
Het welzijn van dieren krijgt straks allicht een plekje in onze grondwet. Tenminste, als de Kamer het licht op groen zet. Niet iedereen vindt dat een goed idee. Zeker ex-justitieminister en parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) niet. “Dit is levensgevaarlijk.” -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Drie dagen na FAROEK-reportage: politie vat man die vrouw (69) verkrachtte in haar huis
-
6
WEERBERICHT. Dit weekend eindelijk zachter, volgende week ronden we kaap van 20 graden
-
Lichaam van man (60) aangetroffen aan wachtbekken in Sint-Pieters-Leeuw: getuigen melden rolstoel op oever
Aan het wachtbekken in het gehucht Zuun (Sint-Pieters-Leeuw) is woensdagochtend een lichaam aangetroffen, bevestigt de politiezone Zennevallei. Het parket Halle-Vilvoorde is op de hoogte gesteld om de zaak te onderzoeken.Sint-Pieters-Leeuw -
PREMIUM
LEVENSVERHAAL. Op tien dagen verloor hij de strijd tegen kanker: wie was Hubert Hedebouw, de staalarbeider die zoon en PVDA-voorzitter Raoul inspireerde?
“Ik ga je missen, padre. Ik had echt geluk om je zoon te mogen zijn.” Hubert, de vader van PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw, is dinsdagochtend op 77-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Vader Hedebouw stond in ons land mee aan de wieg van uiterst links, dat in de laatste peiling flirt met 10% van de stemmen. Het levensverhaal van ‘Berten’ is opmerkelijk. “Ik kon met hem over alles praten, hij ging geen onderwerp uit de weg”, vertelt zoon Raoul. -
PREMIUM123
Wat is het verdict na eerste Vlaamse toetsen? “Onze leerlingen zaten met tranen in de ogen”
134 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEddy Dedroog
Ann Lardenoit
Cris Verwilligen
Willy Schepers
Andre callens