Minister Somers verwacht van gemeenten "laadpaalplan" voor elektrische auto's, lokale besturen bezorgd over uitvoering 

Een kabel over de stoep leggen, laadpalen op parkings van supermarkten of een laadpaal nabij je huis zodra je een elektrische auto hebt gekocht. Het zijn enkele voorbeelden die Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op tafel legt om tegen 2030 66.000 laadpunten in Vlaanderen te realiseren. Somers verwacht nu van elke gemeente een laadpaalplan om dat doel te bereiken. De Vlaamse regering zal de lokale besturen daarin ondersteunen.

Vlaams minister Bart Somers wil dat alle Vlaamse steden en gemeenten samen tegen 2030 66.000 laadpunten voor elektrische auto's hebben geïnstalleerd. Dat zal nodig zijn om het wagenpark in ons land te vergroenen. Want op dit moment zijn er nog maar zo'n 9.000 laadpunten in Vlaanderen. Vorige week besliste de federale regering nog om vanaf 2026 alleen nog emissievrije salariswagens fiscaal te stimuleren. Extra laadpunten zijn dus broodnodig.

Bekijk het verslag uit "Het journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Somers wil de lokale besturen daarom ondersteunen om een concreet laadpaalplan op te stellen: "Een actieplan waarin lokale besturen aangeven hoeveel laadpalen ze in hun gemeente willen en hoe ze dit concreet gaan realiseren." Somers geeft meteen al een aantal ideeën hoe gemeenten dat zouden kunnen doen. "In Nederland bestaat bijvoorbeeld het systeem "paal volgt wagen": wanneer je een elektrische wagen hebt, voorziet het gemeentebestuur in de directe omgeving in de publieke ruimte ook een laadpaal", zegt hij in "De ochtend".

"Een tweede concreet voorbeeld is dat je onder bepaalde voorwaarden een kabel over de stoep zou mogen leggen. Je mag niet vergeten dat 57 procent van de mensen geen oprit heeft waar men de wagen kan stallen en zelf een private laadpaal kan voorzien."

Somers denkt ook nog aan het openstellen van de parkings van grootwarenhuizen of kmo's zodat mensen na de werkuren of na de openingsuren van de winkel hun auto kunnen opladen. Ten slotte is er ook nog de mogelijkheid van een "oprotpremie", zoals die al in Nederland gebruikt wordt. "Wanneer je snel weggaat, op het moment dat je wagen geladen is aan een laadpunt, krijg je een verminderd parkeertarief."

Beluister het gesprek met Vlaams minister Somers in "De ochtend":

VVSG: "Nog veel vragen"

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), die de belangen van de lokale besturen behartigt, heeft gemengde gevoelens bij het initiatief van Somers. De steden en gemeenten willen zelf "absoluut meer laadpalen". "Steden en gemeenten zijn zeker vragende partij", zegt Nathalie Debast, woordvoerster van de VVSG. Maar de lokale besturen stellen zich nog heel wat vragen bij de uitvoering van het plan.

Bijvoorbeeld het toelaten van kabels over de stoep. "Er zijn al heel veel steden en gemeenten die daarover hebben nagedacht, maar ze komen dan steeds tot de conclusie om het niet te doen", zegt Debast. "Vaak verplicht men dan om zware rubberen matten over de laadkabel te leggen en dat heeft natuurlijk een effect op het gebruik van de stoep door anderen, denk maar aan rolstoelgebruikers. Het feit dat de toegankelijkheid vermindert, is heel vaak een reden om het niet toe laten."

Somers heeft daar begrip voor. "Daarom leggen we het ook niet op, maar vragen we aan de gemeenten om daar goed en open over na te denken. En daarom zal het inderdaad maatwerk zijn. Het zijn praktische oplossingen waar de lokale besturen zeer goed in zijn."

Wat de laadpalen op parkings van supermarkten en bedrijfsterreinen betreft, vraagt de VVSG zich af hoeveel palen er dan wel moeten komen. "Is het de bedoeling dat er naast de laadpaal die een bedrijf op zijn parkeerterrein zet ook nog een laadpaal van de gemeente komt? We hopen van niet, want dat lijkt ons een beetje gek. Zeker als die ook op andere momenten dan de privépalen toegankelijk moeten zijn."

Ook bij de "oprotpremie" heeft de VVSG bedenkingen. "Mensen belonen als ze de laadplaats verlaten, is niet onze visie. Dat is ook niet wat de steden en gemeenten nu doen." De VVSG vindt het vanzelfsprekend dat mensen die klaar zijn de laadplaats verlaten voor anderen en ziet het omgekeerd. "Als ze dat niet doen, moeten ze het geldende parkeertarrief betalen."

Er zijn heel wat vragen die nu rijzen die we moeten doorpraten met de minister

Nathalie Debast, voordvoerder van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten

Tot slot vraagt de VVSG zich af hoe het met de uitrol van de laadpalen zit. Aanvankelijk was gezegd dat eerst de centrumsteden aan bod zouden komen, nu vraagt de regering van elke gemeente een actieplan. Ook dat wil de VVSG uitgeklaard zien. "Het zijn allemaal vragen die nu rijzen die we moeten doorpraten met de minister", aldus Debast. Vandaag en morgen is er alvast overleg gepland tussen de VVSG en het kabinet van de minister.

Somers zegt dat de gemeenten vooral zelf naar de praktische oplossingen zullen moeten zoeken. Ze krijgen daar ook steun voor, benadrukt hij. "Een laadpaalplan hoeft geen rocket science te zijn. We bezorgen de lokale besturen een handleiding met modelbesluiten en ondersteunen hen in het uitrollen van goede initiatieven die vandaag al elders bestaan", klinkt het in een persbericht. "Aan de hand van enkele eenvoudige gemeenteraadsbeslissingen kunnen we het gebruik van elektrische wagens enorm stimuleren. De stad en de auto's van de toekomst zullen groen zijn, we moeten zien dat we er klaar voor zijn." 

Een laadpaal voor je deur? Wat met appartementsgebouwen?

Niet alleen de VVSG stelt zich vragen. Ook heel wat lezers vragen zich af hoe en waar ze een laadpaal zullen kunnen installeren. Wat met oude appartementsgebouwen bijvoorbeeld? Kunnen er in die verouderde ondergrondse garages zomaar laadpalen komen? En moeten de inwoners daar zelf inititiatief voor nemen? Voor zulke concrete vragen is het "nog veel te vroeg", zegt Debast van de VVSG. "Dat moet nog allemaal uitgeklaard worden. We hebben daar nog geen kant-en-klare antwoorden op." Wel kan ze zeggen dat gemeenten vooral heil zien in de publieke ruimte, omdat verscheidene mensen dan van die palen kunnen gebruikmaken.

Meest gelezen