Videospeler inladen...

"Ecologische flitspaal" tegen uitstootfraude in het verkeer: "Uitstoot tot 80 procent terugdringen"

Er komen "ecologische flitspalen" om hardleerse uitstootfraudeurs uit het verkeer te halen. Het gaat om sensoren die heel gericht de uitstoot per voorbijrijdende auto kunnen meten. Uit een onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij blijkt dat een kleine groep hardleerse fraudeurs verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden.

De VMM heeft het onderzoek uitgevoerd in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). Concreet zijn er twee grote groepen die veel uitstoten. De eerste groep zijn de dieselvoertuigen van voor 2019. Die scoren erg slecht. Dat heeft te maken met de zogenoemde Dieselgate-affaire waarbij voertuigen op papier veel minder leken uit te stoten dan in werkelijkheid het geval was.

Binnen de dieselwagens is ruim 80 procent van het fijnstof afkomstig van slechts 10 procent probleemvoertuigen

"Als de fabrikanten ervoor hadden gezorgd dat hun dieselvoertuigen in reële rijomstandigheden de Europese emissienormen respecteren, dan werden er in Vlaanderen maar liefst 70 procent minder stikstofoxiden uitgestoten en werden de luchtkwaliteitsnormen overal in Vlaanderen gerespecteerd", klinkt het in het rapport van de onderzoekers.

De tweede groep zijn de hardleerse fraudeurs. "Eén Euro 4 vrachtwagen die zijn katalysator uitschakelt om onderhoudskosten te besparen, stoot evenveel stikstofoxiden uit als 15 reglementaire vrachtwagens." Ook eigenaars van personenwagens durven frauderen door bijvoorbeeld hun roetfilter te verwijderen. "Binnen de dieselwagens is ruim 80 procent van het fijnstof afkomstig van slechts 10 procent probleemvoertuigen", klinkt het. "Op die manier stoten ze meer dan honderd keer zo veel fijn stof uit."

In 2017 onthulde VRT NWS dat er elk jaar tienduizenden dieselauto's, waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald, door de autokeuring raken. Herbekijk hieronder de reportage uit "Het journaal" van 3 juli 2017. Of herlees het nieuwsartikel van toen.

Videospeler inladen...

Op onderstaande grafiek is voor Euro 6 af te lezen wat de normale uitstoot zou zijn als er geen probleemvoertuigen zouden zijn en hoe de uitstoot van die kleine groep de gemiddelde uitstoot van stikstofoxides sterk doet toenemen. Lees voort onder de grafiek:

Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van "remote sensing", sensoren meten allerlei parameters van voorbijrijdende auto’s om zo de werkelijke uitstoot van voorbijrijdende voertuigen te bepalen. Bij het onderzoek is zo de uitstoot van 200.000 auto’s op de Vlaamse gewestwegen gemeten.

Lees voort onder de foto van "remote sensing" in de praktijk:

Minister Demir wil in de toekomst het systeem gebruiken om fraudeurs uit het verkeer te halen, want uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van de vervuiling veroorzaakt wordt door een kleine groep. "We kunnen de uitstoot van schadelijke stoffen met 40 tot zelfs 80 procent terugdringen als we de verschillende vormen van fraude kunnen tegengaan", legt ze uit aan VRT NWS.

De techniek laat toe om heel gericht de uitstoot van verschillende modellen onderling te vergelijken

"De bedoeling is vooral om mensen die frauderen met roetfilter uit het verkeer te halen en ook aan te spreken", zegt Demir voorts. "De techniek laat toe om heel gericht de uitstoot van verschillende modellen onderling te vergelijken. Als blijkt dat fabrikanten een veel lagere uitstoot hebben aangegeven op papier, gaan we die daar op aanspreken."

Bekijk in deze video hoe dat werkt en lees eronder voort:

"De aanpak van de fraudeurs is goed voor de luchtkwaliteit", zegt de minister voorts. "Bovendien het is de fraude heel onrechtvaardig en asociaal, want de meeste wagens houden zich wel aan de normen." In eerste instantie zal de "remote sensing" gebruikt worden in Brussel en in de haven van Antwerpen.

Daarnaast komt er tegen 1 juli volgend jaar een verbeterde roettest bij de autokeuring en werkt de Vlaamse Milieumaatschappij aan nieuwe procedures om fraude met de katalysator efficiënter aan te pakken. Het toezicht op de fabrikanten wordt ook verscherpt met een nieuw testprogramma dat moet garanderen dat de beloofde uitstoot ook overeenkomt met de werkelijke uitstoot.

Meest gelezen