radio 2

BEKIJK - Hoe gevaarlijk zijn elektrische steps? VIAS: "Meeste slachtoffers vallen bij eerste ritten en dragen geen helm"

Volgens het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn steps vooral gevaarlijk, wanneer mensen ze niet vaak of voor het eerst gebruiken. "We weten uit een studie dat de slachtoffers vooral mensen zijn die een eerste keer zo'n step gebruiken of heel occasioneel", zegt Stef Willems op Radio 2 Antwerpen. Hij reageert daarmee op cijfers van ongevallen met gewonden in de stad Antwerpen. Het stadsbestuur is bezorgd, omdat het aantal meer dan verdubbeld is in een jaar tijd, van 34 tot 85. 

Verantwoordelijk cruisen met een elektrische step door de stad. Onze reporter Tomas Teetaert liet zich door Brussel loodsen met een expert. Bekijk hier de reportage van "Het journaal" en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Sinds 2019 worden de ongevallen met gewonden geregistreerd. Gazet van Antwerpen vroeg ze op en ze werden ook aan onze redactie bevestigd. Uit de cijfers blijkt dat er vorig jaar al 85 ongevallen gebeurden met gewonden.  Dat is meer dan dubbel zoveel dan in in 2019. Er viel, net zoals in 2019, één dode te betreuren en er raakten ook zes slachtoffers zwaargewond. De meeste slachtoffers zijn jong, tussen de 15 en 34 jaar oud.

Afgelopen weekend raakte ook nog een twintiger zwaargewond. Hij is gevallen, vermoedelijk nadat hij met zijn wielen in de tramsporen terecht kwam.  De Antwerpse verkeerspolitie gaat de ongevallencijfers nu opvolgen en gerichte acties ondernemen, als ze blijven stijgen.

Geen speelgoed

Volgens VIAS ligt het probleem vooral in het feit dat slachtoffers niet genoeg gewend zijn om met zo'n step te rijden: "Dat is een nieuw vervoersmiddel. Mensen zien het staan en denken dat het wel leuk speelgoed is", zegt Stef Willems in "Start Je Dag" bij Radio 2 Antwerpen. 

"Dat is net het probleem. Het is geen speelgoed, maar een vervoersmiddel om enkele kilometers, bijvoorbeeld tussen een station en de bestemming, snel te kunnen overbruggen. We weten uit een studie dat de slachtoffers vooral mensen zijn die een eerste keer zo'n step gebruiken of heel occasioneel en dat ze ook nooit een helm droegen." 

Mensen denken dat ze zo'n step nog kennen uit hun kindertijd en beginnen er dan soms zotte toeren mee uit te halen

Stef Willems, VIAS Institute

Het hoofd beschermen is volgens VIAS dan ook bijzonder belangrijk, want bij de meeste ongevallen met steps lopen slachtoffers verwondingen aan hun hoofd op. "Meestal gaat het om valpartijen en vallen mensen over hun stuur, waardoor ze op hun hoofd terecht komen." 

Dat gebeurt dan ook vooral bij mensen die niet gewoon zijn om ermee te rijden: "Mensen kruipen daar voor een eerste keer op en denken dat ze het nog kennen uit hun kindertijd. Ze beginnen er dan soms zotte toeren mee uit te halen, ook op ondergronden die er niet geschikt voor zijn zoals kasseien, en dan kunnen er wel valpartijen van komen."

Mensen die voor de eerste keer met een step rijden, kunnen bij ons in een veilige omgeving oefenen

Laetitia Gutierrez van Poppy, aanbieder van elektrische steps in Antwerpen

Poppy, één van de aanbieders van elektrische deelsteps in de stad Antwerpen, vraagt de gebruikers om voorzichtiger te zijn, zeker 's nachts en bij slecht weer.  Het bedrijf doet intussen ook inspanningen om de veiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld door lessen aan te bieden. " Sommige mensen weten niet goed hoe ze met een step moeten rijden. Ze kunnen het bij ons in een veilige omgeving, zonder mensen en verkeer errond testen.  We hebben ook nieuwe steps geïntroduceerd waarvan we de snelheid beperkt hebben en met een bredere plaat voor de voeten", zegt Laetitia Gutierrez van Poppy.  

Meest gelezen