Booking.com wil miljoenenbonussen voor top ondanks rampjaar 2020

Booking Holding, bekend van boekingsite Booking.com, wil zijn topmanagement bonussen over coronajaar 2020 geven van alles samen zo’n 28 miljoen euro, voornamelijk in aandelen. Dat staat in de documenten vooruitlopend op de jaarlijkse algemene vergadering.

Het bedrijf zag door de crisis het aantal boekingen nochtans drastisch dalen en was ook genoodzaakt miljarden te lenen. De bonussen staan dus haaks op de prestaties van de onderneming. Om door de crisis te komen vroeg Booking zelfs overheidssteun. Nederland was daarbij goed voor dik 64 miljoen euro aan steun. Verder sneed het bedrijf stevig in zijn personeelsbestand, waarbij duizenden banen verdwenen. Volgens Booking is het noodzakelijk om talent en sterk leiderschap te behouden om het bedrijf uit de crisis te loodsen.

‘Ondanks het feit dat we uiterst moeilijke beslissingen moesten nemen, hebben we gedaan wat we konden om ervoor te zorgen dat onze collega’s die vertrokken en degenen die bleven om het bedrijf te steunen tijdens het herstel, te compenseren voor zover we dat konden’, aldus Booking in een verklaring. Ook zegt het bedrijf dat het “een geweldige plek” moet blijven om te werken. Booking wijst er verder op dat het management van andere reisbedrijven of bedrijven van vergelijkbare omvang meer verdienen.

De top leverde in 2020 wel een deel van hun vast loon in. Topman Glenn Fogel ontving helemaal geen loon en de rest van het management stond een vijfde van zijn loon af. Volgens de raad van bestuur van Booking.com zou het echter niet wenselijk zijn als de prestatieprikkels zouden wegvallen na het rampjaar 2020, waarin veel doelen niet werden gehaald. Om die reden zouden de criteria voor het uitkeren van de bonus zijn aangepast. De Nederlandse minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid reageerde vrijdag kritisch. Hij noemt de beslissing om de bonusregels aan te passen ‘geen fraai beeld’. Maar omdat Booking alleen tijdens de eerste periode steun kreeg, kan hij niet optreden, klinkt het. ‘We hebben pas bij latere periodes extra eisen gesteld, dus juridisch kan het wat Booking doet, maar ik ga het niet verdedigen. Het bedrijf zal zelf moeten uitleggen waarom het deze weg kiest.’

Meer