Duurste auto uit de geschiedenis: de ‘Boat Tail’ van Rolls-Royce

De ‘Boat Tail’ is het nieuwste Rolls-Royce model en kost maar liefst 23 miljoen euro. Er bestaan er dan ook maar drie van, want ze zijn op vraag en maat gemaakt van drie goede RR-klanten. Gepersonaliseerde wagens maken is een strategie van het merk om meer aan klantenbinding te doen.

Looks van de roaring twenties

De Boat Tail is een cabriomodel geïnspireerd op een zeldzame serie Rolls-Royce modellen uit de jaren 20 en 30 op het thema van een boot. In het begin van dit boat taildesign bevestigden ingenieurs de romp van een boot gewoon op het chassis van een auto, waardoor je een gestroomlijnde auto kreeg die aan een boot deed denken. Dit model vond je alleen nog terug in de geschiedenisboeken, tot nu dus. De modellen op vraag zijn alle drie met de hand ontworpen.

50 tinten blauw

Wat vooral opvalt, is de de manueel gespoten blauwe motorkap, die overloopt van donkerblauw naar een lichtere tint. De Boat Tail is ruim 2 meter lang en is gebaseerd op het aluminium spaceframe-platform van de Phantom, Cullinan en nieuwe Ghost-modellen, tot de motor toe. 

Vlindervleugels en een parasol

Voor de rest heeft de mogelijk duurste auto in de geschiedenis een nog nooit geziene aankleding. Achteraan gaat ‘de koffer’ dwars open met twee compartimenten die zich openen als sierlijke vlindervleugels. Daarin zitten onder meer een champagnekoeler, glazen van Christofle de Paris, een peper- en zoutmolen, alles gegraveerd met het merk uiteraard. Er is ook een koelkast aanwezig waarin je de kaviaar alvast koud kan zetten. Als kers op de taart is er een parasol met een roestvrije stalen as die je tussen de vlindervleugels kan plaatsen. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor een geslaagde tussenstop.

Screenshot YouTube

Kunst op wielen

Wie koopt nu zo’n wagen? Een van de drie modellen is geproduceerd op vraag van een miljardairskoppel uit de VS, allebei actief in de muziekindustrie. De parasol en een pennenbakje dat er ook in zit, kwamen er op hun vraag. Rolls-Royce CEO Torsten Müller-Ötvös is heel fier op dit meesterwerk: ‘Het resultaat is een van de meest opmerkelijke auto’s ooit in de geschiedenis. Ik zou zelfs zeggen: het is niet eens een auto, het is eerder kunst op wielen.’

Lees ook: Rolls-Royce wint aan populariteit bij jongere kopers

Rolls-Royce strategie: klantenbinding via ‘Coachbuild’

Zo heeft elk van de drie unieke Boat Tails andere details, afhankelijk van de wens van de klant-opdrachtgever. Rolls-Royce is van plan om meer die gepersonaliseerde toer op te gaan. Ze hebben dan ook een afdeling ‘Coachbuild’ opgericht. Kan iedereen zo een Rolls-Royce op maat laten bouwen? Helaas niet. Het is enkel bedoeld voor klanten die door het bedrijf zijn geselecteerd en uitgenodigd. Een slimme strategie om aan klantenbinding te doen. 

Bekijk de Boat Tail:
Boat Tail: Coachbuild by Rolls-Royce – YouTube
The Creation of Rolls-Royce Boat Tail – YouTube

Lees ook: Rolls-Royce wil nog dit decennium een elektrisch model lanceren

(ddw)

Meer
Auto