Tesla roept honderden wagens terug die naar China zijn verscheept

Tesla roept ruim 700 wagens terug die naar China zijn geëxporteerd. Het gaat om Model 3-wagens. Dat heeft de Chinese toezichthouder State Administration for Market Regulation (SAMR) laten weten.

Tesla heeft de afgelopen maanden al duizenden wagens uit China en de Verenigde Staten moeten terugroepen. De producent van elektrische wagens is de afgelopen maanden ook in China onder verscherpt toezicht van de regelgevende instanties komen te staan, na een reeks negatieve consumenten- en mediaberichten over defecte remmen en aanrijdingen.

Problemen met banden en gordels

‘De terugroepactie van donderdag heeft betrekking op in totaal 734 voertuigen die in 2019 zijn geproduceerd’, aldus de SAMR. De wagens worden teruggeroepen omdat er twee problemen zijn vastgesteld. Bij sommige auto’s is er een probleem met de veiligheidsgordel, waardoor de kans vergroot dat de inzittenden verwondingen oplopen bij een ongeluk. Bij andere wagens zijn er dan weer problemen met de banden. Dat verhoogt volgens de toezichthouder dan weer het risico op een ongeluk.

Volgens een bericht op de site van de ASMR zal Tesla de betrokken eigenaars contacteren en gratis controles en eventuele herstellingen doen. Tesla heeft nog meteen gereageerd op het nieuws.

De Model 3 van Tesla is zeer populair in China. Het is één van de drie best verkopende elektrische wagens in het land. Daarmee doet Tesla het onder meer beter dan de Chinese producent van elektrische wagens Nio.

Meer concurrentie voor Tesla

Desalniettemin zal Tesla almaar vaker rekening moeten houden met de concurrentie’, zei Mark Fields, de voormalige CEO van Ford, in een interview met CNBC. ‘Elon Musk heeft de markt van elektrische wagens op de kaart gezet. Hij heeft nu echte concurrentie, en dat is waarom u ziet dat het aandeel van het bedrijf in sommige van de grote markten onder grote druk staat.’

Het aandeel van Tesla heeft na het bereiken van een hoogtepunt begin dit jaar heel wat terrein verloren. Het aandeel is sinds het hoogtepunt gezakt van 883 dollar tot 605 dollar nu.

‘Als u kijkt naar de bedrijfsresultaten tot nu toe en die van vorig jaar, dan ziet u dat inkomsten uit de verkoop van emissierechten heel wat hoger liggen dan de totale bedrijfswinst en nettowinst’, aldus de vroegere CEO van Ford. ‘Als die inkomsten wegvallen zal de druk toenemen om de winstmarges op de wagens te vergroten.’

Lees ook:

(evb)

Meer