Tot 124 km op de elektrische batterij: met deze plug-in hybrides kan je het verst rijden
HLN DriveDe plug-inhybridemotor is één van de populairste aandrijvingen van het moment. Deels elektrisch, deels op fossiele brandstoffen en ecologisch één van de betere oplossingen. Maar met welke wagens kan je puur elektrisch de grootste afstanden afleggen? HLN Drive zocht het uit!
Hybride wagens zijn er in veel verschillende varianten. Eén van hen is de plug-inhybride, een wagen met een verbrandingsmotor en een elektromotor wiens accu opgeladen dient te worden via een laadpaal of stopcontact. Dit komt omdat plug-inhybrides van alle hybrides de grootste batterijen hebben. Enkel via de warmte van je motor of de verloren remenergie genereer je immers niet genoeg elektriciteit om hun potentieel maximaal te kunnen benutten.
Een plug-inhybride, ook wel een stekkerhybride genoemd, claimt het beste van twee werelden te combineren: met een volle batterij leg je 30 tot (theoretisch althans) 100 km af, genoeg voor de dagelijkse pendeltochten. Voor een lange verplaatsing kan je dan weer terugvallen op de verbrandingsmotor. Een combinatie die enkel werkt wanneer je je wagen uiteraard voldoende oplaadt. Anders is de lege batterij vooral extra gewicht en meer gewicht betekent meer verbruik.
Tip: Past een plug-inhybride bij jouw rijprofiel? Doe hier de test.
Plug-inhybrides heten de opstap richting elektrisch rijden te zijn. Je leert al werken met een laadkabel en je creëert de reflex om je ritten zo te plannen dat je het maximale uit je batterij haalt. Tegelijkertijd hoef je niet te vrezen om zonder elektriciteit te vallen. Je kan immers altijd terugvallen op de verbrandingsmotor. Veel constructeurs rollen dan ook een groot aanbod aan plug-inhybrides uit, onder andere omdat deze wagens een lage uitstoot hebben. Het verschil in elektrisch rijbereik is echter groot. Dit zijn de vijf PHEV’s met de grootste batterij.
5. Mercedes A-Klasse
De Mercedes A-Klasse was vorig jaar de populairste bedrijfswagen en Mercedes wil die titel graag behouden door het model nu ook met een plug-inhybridemotor aan te bieden, die door zijn lage CO2-uitstoot van een gunstig fiscaal regime geniet. Zo'n 75 km geraak je ver op één batterijlading (15,6 kWh). Klein minpuntje is de uitlaat, die loop niet tot achterin de wagen om zo de batterijen lager te kunnen plaatsen (en minder kofferruimte op te offeren). Hierdoor hoor je de motor onder belasting iets meer. We geven tot slot nog mee dat de andere wagens van Mercedes op vlak van plug-inhybride ook puike prestaties neerzetten, maar toch iets minder scoren doordat ze groter en/of zwaarder zijn: de B-Klasse geraakt 70 km ver, de GLA 62 km, de CLA en CLA Shooting Brake zweven daartussen.
5. Toyota RAV4/Suzuki Across
Ook op de vijfde plaats met een autonomie van 75 km staat de SUV van Toyota, de RAV 4. Dat heeft de zware SUV te danken aan zijn gigantische batterij van 18,1 kWh. Suzuki zag trouwens wel iets in die plug-in hybride technologie van Toyota en nam het model volledig over, op enkele details in de voorbumper na. Hij gaat door het leven onder de naam Suzuki Across en prijkt met net dezelfde autonomiecijfers.
4. Skoda Octavia
Net boven de A-Klasse vinden we de Skoda Octavia, afgelopen jaar de populairste break bij de Belgen. Hij scoort een actieradius van 79 km. Je verliest wel wat ruimte in de koffer ten koste van de batterij, zo’n 150 liter. De Octavia deelt zijn platform trouwens met enkele andere modellen van de Volkswagengroep, die desalniettemin iets minder ver geraken met een volle batterij. De Audi A3 strandt op 78 km range, de Volkswagen Golf eHybrid op 71 km en de Seat Leon op 63 km.
3. BMW X5
Houden de vorige wagens het qua motor nog bescheiden, dan gaat de BMW X5 (zie foto boven) een heel andere weg op. Hij koppelt een grote zescilindermotor aan een elektromotor die gevoed wordt door een al even grote accu, goed voor 394 pk aan vermogen. Het elektrisch rijbereik: 87 km. Mooie cijfers, maar net niet goed genoeg om zijn concurrenten op de tweede en eerste plaats te kunnen overtreffen.
2. Mercedes GLE
De Mercedes GLE pronkt immers met een batterij van iets meer dan 30 kWh, dat is groter dan die van sommige elektrische auto’s! Hij kan daardoor in theorie 98 uitstootvrije kilometers afleggen. Met 333 pk kan je ook wat plezier scheppen, al kan de Mercedes zijn gewicht van 2,6 ton niet altijd verbergen en klinkt de zescilinder van de BMW X5 hierboven iets beter dan het viercilinderorkest van deze Duitser uit Stuttgart.
1. Polestar 1
Op nummer één staat deze Polestar 1, die met een autonomie van maar liefst 124 km pronkt. Je kan hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 609 pk. Op meerdere vlakken een interessante combinatie, die gehuld is in een zeer smakelijke verpakking.
Zelf eens met de Polestar 1 rijden? Je kan hier een gratis testrit boeken.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
Het klassieke tv-abonnement met een decoder is al lang niet meer de enige manier om tv te kijken. Met de opkomst van streaming en bijhorende apps kan je ook makkelijk tv-kijken via het internet. Providers spelen daar handig op in met aangepaste abonnementen die vaak goedkoper zijn dan de klassieke formules. Independer.be ging na hoeveel je kan besparen. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?