iPhone strijkt bijna 40 procent van alle inkomsten uit de wereldwijde smartphone-verkoop op

Volgend jaar zal het Amerikaanse technologiebedrijf Apple met de verkoop van iPhones meer dan 200 miljard dollar omzet genereren. De iPhone zal dat jaar bijna 40 procent van de inkomsten uit de wereldwijde smartphone-verkoop opeisen, hoewel het toestel minder dan 20 procent van de verkochte volumes zal vertegenwoordigen. Dat is de conclusie van een rapport van analist Juniper Research.

‘Hoewel de aankoopcycli van de smartphones steeds langer worden, is Apple erin geslaagd de gebruikers er consequent van te overtuigen om duurdere modellen te kopen’, benadrukt onderzoeker Nick Hunt.

‘Dat is te danken aan de inspanningen die het bedrijf doet om met software en hardware een sterk ecosysteem te creëren. Andere leveranciers van smartphones hebben in de huidige marktomstandigheden slechts beperkte mogelijkheden om een gelijkaardige strategie uit te werken.’

Verkoopprijs

‘Deze verhoudingen zullen ertoe leiden dat de gemiddelde verkoopprijs van de toestellen van Apple de volgende jaren verder zal blijven stijgen, terwijl apparaten van Android met een prijsdaling rekening zullen moeten houden, tenzij ze nieuwe technologieën zoals 5G kunnen benutten of nieuwe ontwerpfuncties, zoals opvouwbare telefoons, op de markt kunnen brengen’, verduidelijkt Hunt. 

‘Gevreesd moet echter worden dat het voor deze leveranciers in de toekomst moeilijk zal zijn om het vlak van functies te concurreren. Leveranciers die zich op bepaalde marktsegmenten richten of in premiumfuncties – zoals verfijnde oplossingen op het gebied van geluid of beeld – investeren, zullen zich wellicht met een beperkt publiek moeten tevreden stellen. Dat levert onvoldoende schaalgrootte op om op de smartphonemarkt te kunnen concurreren.’

‘Een functie-diversificatie alleen is op de overvolle smartphonemarkt onvoldoende voor een blijvend succes,’ betoogt Hunt. ‘Apple en Samsung zijn erin geslaagd om een sterke merkloyaliteit uit te bouwen.’

‘Kleinere leveranciers kunnen, ondanks de introductie van vele nieuwe mogelijkheden, daar niet tegenop. Om blijvend succes te hebben zullen deze verkopers aantrekkelijke eigenschappen aan een sterke branding moeten koppelen.’

Huawei

Juniper Research besteedt ook aandacht aan het marktverlies waarmee de Chinese fabrikant Huawei onder de invloed van het handelsverbod van de Verenigde Staten wordt geconfronteerd.

‘Die verschuiving zal echter vroegere succesmerken niet de kans bieden opnieuw op de voorgrond te treden’, voorspelt Hunt. ‘De leemte zal daarentegen worden opgevuld door andere Chinese merken, die de opportuniteit krijgen zich verder uit te breiden.’

‘Verwacht mag worden dat de Chinese groep BBK Electronics – eigenaar van merken zoals Oppo, Vivo, Realme, iQoo en OnePlus – volgend jaar ruim 200 miljoen telefoons zal kunnen verschepen. Daarmee zal het bedrijf zich in de rangschikking van de grootste smartphoneverkopers van de wereld op een derde plaats vestigen.’

‘Het marktaandeel van Huawei zal ondertussen naar iets meer dan 9 procent terugvallen, tegenover 11 procent twee jaar geleden.’

Meer