Mediabedrijf BuzzFeed trekt naar de beurs

Het Amerikaanse mediabedrijf BuzzFeed trekt naar de beurs via een fusie met een lege beursschelp waar investeerders achter zitten. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.

Waarom is dit belangrijk?

Met een beursnotering wil BuzzFeed zich profileren als de leider van de 'nieuwe media', die een jaar of vijftien geleden opgang maakten en nu in een consolidatiebeweging zitten.
  • De beursgang hing al enkele maanden in de lucht. BuzzFeed smeelt samen met de beurshuls 890 5th Avenue Partners, een zogeheten special purpose acquisition company of SPAC. Met zo’n beursgenoteerd vehikel wordt geld opgehaald om een bedrijf over te nemen, dat dan op die manier een beursnotering krijgt.
  • De SPAC-techniek was de voorbije maanden erg populair. BuzzFeed zou bij de financiële operatie op 1,5 miljard dollar gewaardeerd worden.
  • Het bedrijf krijgt de beursticker BZFD op de techbeurs Nasdaq, wellicht vanaf het vierde kwartaal van dit jaar.
  • Het mediabedrijf kondigt in een adem ook de overname van Complex Networks aan, een entertainmentplatform rond streetwear, muziek en sport dat zich richt op jongeren.
  • De beursplannen komen na een roerig jaar voor BuzzFeed, dat door de coronacrisis veel advertentie-inkomsten verloor en flink sneed in zijn personeelsbestand. In het najaar van 2020 nam het bedrijf concurrent HuffPost (voorheen Huffington Post) over van media- en telecomconcern Verizon.
  • BuzzFeed werd in 2006 opgericht door Jonah Peretti in Chinatown, de bekende wijk in New York. Hij blijft de CEO van het bedrijf.
Jonah Peretti – Isopix

Lees ook: SPACs: hoe werken ze en waarom zijn ze zo’n beurshype?

Meer