Ryanair aast op slots van Brussels Airlines op luchthaven Zaventem
De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair ziet uitbreidingsmogelijkheden in België. En dan vooral op Brussels Airport, waar ze aast op slots (start- en landingsrechten) van Brussels Airlines, dat na een herstructurering kleiner is geworden. Maar Brussels Airlines weigert slots vrij te geven, zo hekelde Ryanair-topman Michael O’Leary tijdens een persconferentie in Brussel.
O’Leary stelde allereerst het zomerseizoen van Ryanair op de luchthavens van Charleroi en Zaventem voor. De maatschappij zal er 470 vluchten per week aanbieden naar 104 bestemmingen. Die zouden op jaarbasis goed zijn voor 9 miljoen passagiers.
Ryanair heeft momenteel zestien in België gebaseerde vliegtuigen: veertien in Charleroi en twee op Brussels Airport.
O’Leary wil de komende maanden de activiteiten fors opkrikken. “We praten al met Zaventem en Charleroi om er meer vliegtuigen te stationeren”, zei hij. “Die luchthavens hebben tijdens de crisis het aantal passagiers aanzienlijk zien dalen, vooral dan in Zaventem met Brussels Airlines.”
Brussels Airlines kreeg 290 miljoen euro staatssteun om de coronacrisis te overleven. En er was een herstructurering waarbij de maatschappij afgeslankt werd, met een kwart minder werknemers, minder vliegtuigen en dus ook minder slots die worden gebruikt.
En die slots op Brussels Airport zou O’Leary graag in handen krijgen. “Ik zou in volume willen verdubbelen in Brussel en op termijn Zaventem op dezelfde hoogte krijgen als Charleroi”, aldus de Ryanair-topman. “Er zijn mogelijkheden in Brussel, zeker met de vlootverkleining van Brussels Airlines.”
Maar volgens O’Leary weigert Brussels Airlines slots vrij te geven. “Ik wil er meer, maar ik kan ze niet te pakken krijgen”, klonk het. De Ier riep de Belgische overheid en de Europese concurrentieautoriteiten op om luchtvaartmaatschappijen die hun vloot verkleinen, te verplichten om minstens een aantal slots vrij te geven in plaats van dat ze “erop kunnen blijven zitten”.
Zo’n verplichting zou in de ogen van Ryanair leiden tot eerlijkere concurrentie in Europa, ten voordele van de passagiers. Er zou ook mee vermeden worden dat bepaalde maatschappijen, zeker die die staatssteun kregen, een monopolie zouden hebben op bepaalde verbindingen, wat leidt tot te hogere prijzen, klonk het nog.
“We denken dat er potentieel is voor een sterke groei in België in 2022, als we erin slagen om meer slots te krijgen en meer vliegtuigen te stationeren”, vatte O’Leary samen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Faillissement Van Hool zou Vlaanderen 18 tot 20 miljoen euro kosten”
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Melkveehouders tevreden met toegevingen van EU, maar verwachten meer na “eerste stap”
De voorstellen die de Europese Commissie in maart deed, zijn “een eerste stap in de goede richting”. Dat zegt Kjartan Poulsen, voorzitter van de European Milk Board (EMB), de koepelorganisatie van Europese melkveehouders waarin zo’n 100.000 melkproducenten zijn vertegenwoordigd. -
-
20
Duizenden Hongaren eisen ontslag premier Orbán na beschuldiging van corruptie
-
152
“Een smak aan hoge snelheid”: de zware valpartij waarbij Van Aert en Stuyven breuken opliepen
Drama voor Wout van Aert. Woensdag in Dwars door Vlaanderen kwam hij samen met andere toppers Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay zwaar ten val. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat Van Aert zijn sleutelbeen, zijn borstbeen en zeven ribben heeft gebroken. Hij moet dus passen voor zijn grootste doelen van het seizoen: de Ronde én Roubaix. -
PREMIUM
Vrijwillige reservisten gezocht om ons land te verdedigen: N-VA zet ‘Home Guard’ op verkiezingsprogramma
Een territoriale reservestrijdkracht, die instaat voor de verdediging van het Belgische grondgebied: N-VA ziet er in haar verkiezingsprogramma een belangrijke rol voor. Al komt het voorstel niet uit de lucht gevallen. Experten zijn het er bijna unaniem over eens dat zo’n Home Guard, zoals die onder meer bestaat in Finland en Zweden, bijzonder nuttig kan zijn. Hoe werkt zo een aparte reservistentak en over hoeveel soldaten gaat het? En waarom is dit een goed idee? -
PREMIUMPolitiek71
Geld, macht en een blonde vrouw: dit is wat Filip Dewinter naar Russen en Chinezen drijft
-
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
Zaventem
Vliegtuig ontruimd nadat passagier zonder documenten op toestel geraakt en zich opsluit in toilet: “Paniek onder andere reizigers was groot”