Volvo: “Elektrische auto's krijgen al binnen enkele jaren meer dan 1.000 kilometer rijbereik”
Volvo wil al binnen enkele jaren het rijbereik van elektrische auto's vergroten naar meer dan 1.000 kilometer. Dat moet nog ruim voor 2030 realiteit worden dankzij een nieuwe generatie solid-state-accu's. Verder zullen Volvo's in toenemende mate het werk van de bestuurder uit handen nemen. De nieuwe XC90, die volgend jaar debuteert, neemt het voortouw en wordt de eerste Volvo met een in het dak geïntegreerde lidar (laserradar).
Zo'n lidar is volgens het merk essentieel om auto's zelfstandig veilig te kunnen laten rijden. “Camera's laten het soms afweten door slecht zicht en in complexe verkeerssituaties schiet de werking van een radar tekort”, aldus Mats Moberg, directeur onderzoek en ontwikkeling bij Volvo. “Een lidar is niet goedkoop, maar onmisbaar als je de veiligste auto wilt maken”, meent ook Håkan Samuelsson, de topman van Volvo.
Autonoom
In de nieuwe XC90 kan de bestuurder straks op snelwegen het stuur uit handen geven aan de automatische piloot. Dit autonome rijden wordt mogelijk door een nieuwe generatie digitale navigatiekaarten in HD-kwaliteit, camera's, radars, ultrasone sensoren en lidar, maar ook door software die Volvo in toenemende mate zelf wil ontwikkelen.
Uiteindelijk moeten de auto's meer dan 300 meter ‘vooruit kunnen kijken’ om gevaren te herkennen. De nieuwe technologie maakt het mogelijk om tot op een centimeter gedetailleerd de omgeving in beeld te brengen. Ook krijgen de computers in de nieuwe Volvo's meer rekenkracht en een eigen besturingssysteem. Voor het infotainment blijft Volvo Googles Android als besturingssysteem gebruiken.
Zelflerend
De nieuwe technologie is niet alleen bedoeld om de auto's autonoom te laten rijden, maar is ook veiliger. De soft- en hardware wordt tevens ingezet om in te grijpen als de bestuurder het laat afweten. Zo gaat de auto zichzelf in veiligheid brengen als de bestuurder om welke reden dan ook niet meer in staat blijkt om de auto te bedienen. Uit dat oogpunt zullen twee camera's de bestuurder voortdurend in de gaten houden, terwijl ook sensoren in het stuurwiel bewaken dat de chauffeur alert blijft.
Verder zal steeds meer gebruik worden gemaakt van kunstmatige intelligentie: de auto gaat zelf leren om veiliger te rijden. En Volvo gaat de data van ongevallen met Volvo's wereldwijd verzamelen en analyseren, zodat de software in de auto naar aanleiding van ervaringen in de praktijk continu kan worden aangepast. Dit wordt mogelijk door zogenaamde over-the-air-updates: het gebeurt online en volledig automatisch zonder dat een bezoek aan de werkplaats nodig is.
Batterijen vervangen
Het vandaag onthulde studiemodel Concept Recharge licht een tipje van de sluier op van hoe de toekomstige Volvo's eruit gaan zien. Doordat een platform voor uitsluitend elektrische auto's wordt ontwikkeld, krijgen de auto's een volledig vlakke vloer. En centraal in het interieur prijkt een verticaal gepositioneerd, 15 inch-beeldscherm.
Volvo wil dat solid-state-batterijen de huidige lithium-ion-batterijen in elektrische Volvo’s gaan vervangen. De ‘vaste-stof-batterij’ is minder brandgevaarlijk. Het elektrolyt hierin is niet vloeibaar, zoals bij lithium-ion. Bijkomend voordeel is dat deze batterij geen kobalt, nikkel of mangaan bevat. Met deze nieuwe generatie batterijen moet vóór 2030 een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk zijn, belooft Volvo.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
De Lijn zoekt 900 nieuwe werknemers
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn wil dit jaar 800 chauffeurs en 100 techniekers aanwerven. Ze zal daarvoor in totaal veertien jobdagen organiseren, zo heeft ze vrijdag aangekondigd. -
-
Skoda werkt aan goedkope elektrische auto
-
“Tesla komt in 2023 met kleinere elektrische budgetwagen van nog geen 25.000 euro”
Tesla zal de aangekondigde budgetversie binnen zijn elektrische wagengamma in 2023 op de markt brengen. Dat schrijft Autocar. Volgens de website zou de instapprijs niet hoger liggen dan 25.000 euro. De compacte hatchback moet de concurrentie aangaan met de Volkswagen ID.3, de Nissan LEAF en de Kia Niro EV. -
Volvo heeft allerlaatste dieselwagen gebouwd
De Zweedse autobouwer Volvo Cars heeft het dieseltijdperk vaarwel gezegd. In zijn fabriek in Torslanda, Zweden, is dinsdag de allerlaatste dieselwagen, een XC90, van de band gerold, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. -
Fietsen in Vlaanderen werd afgelopen jaren 40 procent veiliger
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
39
Elektrische wagens winnen terrein: aantal inschrijvingen in België is verdubbeld
Het aantal inschrijvingen van elektrische wagens, zowel nieuw als tweedehands, door particulieren is in februari in België meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De stijging is volgens mobiliteitsfederatie Traxio vooral te danken aan de Vlaamse premie voor elektrische wagens. -
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?