Volkswagen verkoopt Bugatti aan Rimac; Porsche wordt minderheidsaandeelhouder

De Duitse sportwagenbouwer Porsche, onderdeel van de groep Volkswagen, start met zijn Kroatische sectorgenoot Rimac Automobili een joint venture die eigenaar wordt van het Franse merk Bugatti. Dat heeft Oliver Blume, topman van Porsche gemeld. Bugatti is tot nu toe eigendom van de Volkswagen Group, die een belang van 55 procent in het Italiaanse merk aan Rimac verkoopt. Het resterende pakket van 45 procent wordt bij Porsche ondergebracht.

De joint venture zal tijdens het vierde kwartaal van dit jaar onder de naam Bugatti-Rimac van start gaan. Het nieuwe bedrijf krijgt zijn hoofdzetel in de Kroatische stad Zagreb. Financiële details over de operatie werden niet meegedeeld.

Complementair

Herbert Diess, topman van de Volkswagen Group, had al in maart aangekondigd dat voor dochterbedrijf Bugatti wellicht een oplossing zou worden gezocht in een samenwerking tussen Porsche en Rimac. Hij had toen tevens gezegd dat Porsche in het samenwerkingsverband wellicht een minderheidsbelang zou nemen. De joint venture zal worden geleid door Mate Rimac, de topman van de Kroatische autoconstructeur.

“De joint venture combineert de sterke expertise die Bugatti in de ontwikkeling van hypercars heeft opgebouwd met de innovatiekracht die Rimac tentoon spreidt op het gebied van elektrische mobiliteit”, benadrukte Oliver Blume.

De joint-venture zal in eerste instantie de productie van de hypercar-modellen van beide aandeelhouders – de Bugatti Chiron en de volledig elektrische Rimac Nevera – verder zetten. De productie van Bugatti zal behouden blijven in de Franse stad Molsheim, de geboorteplaats van het merk. Bugatti-Rimac zal in totaal ongeveer 430 medewerkers in dienst hebben in Zagreb en Molsheim.

Porsche is zelf aandeelhouder van Rimac. De Duitse sportwagenbouwer nam drie jaar geleden een belang van 10 procent in de Kroatische constructeur. Dat belang werd vervolgens geleidelijk opgevoerd en eerder dit jaar tot op 24 procent gebracht. De waarde van Rimac werd daarbij geraamd op 795 miljoen euro. Mate Rimac benadrukte dat de twee partners een grote complementariteit kennen en samen talrijke opportuniteiten zullen kunnen benutten.”

Complexe levensloop

Bugatti heeft al een complexe levensloop achter zich. De autobouwer werd in 1909 opgericht door Ettore Bugatti, die in Molsheim vooral racewagens bouwde. Na de dood van Bugatti in 1947 ging het bedrijf echter teloor en in de jaren zestig verdween het merk van de markt.

In 1987 werd Bugatti echter opnieuw tot leven gewekt door de Italiaanse industrieel Romano Artioli, die voor het merk grote ambities koesterde, maar die plannen door ongunstige economische omstandigheden niet kon waarmaken.

In 1998 werd de merknaam van Bugatti gekocht door de Volkswagen Group. Dat gebeurde onder impuls van zijn toenmalige topman Ferdinand Piëch, die het merk een auto met een vermogen van 1.000 paardenkracht en een topsnelheid van 420 kilometer per uur wou laten bouwen.

Sindsdien heeft Bugatti zich ontwikkeld als een constructeur van dure hypercars die manueel werden gebouwd. Tegelijkertijd rezen echter steeds meer vragen over de relevantie van Bugatti binnen de VW Group.

(jvdh)

Meer