Belga Image

Verkeerde voegen in "brokkelbrug" in Gentbrugge veroorzaken scheuren in wegdek

De oorzaak van de scheuren in het vernieuwde wegdek van het viaduct over de E17 in Gentbrugge is gekend. Het probleem zit in de voegen van het wegdek dat richting Kortrijk loopt. Volgens Jef Schoenmaeckers van Wegen en Verkeer is het gebruik van een nieuw soort voegen een oplossing.

"Het gaat om een oud viaduct, en bij oude constructies heb je soms onaangename verrassingen", legt Jef Schoenmaeckers van Wegen en Verkeer uit. "We hebben hier te maken met versleten metalen verbindingen, dat zijn de vaste oplegtoestellen, tussen de brugpijlers en het wegdek, waardoor het brugdek iets meer beweegt dan normaal. Zo komen er scheuren in het wegdek."

Lees verder onder de illustratie hieronder.

Wegen en Verkeer

Andere voegen

Het veelbesproken viaduct, met veel klachten van omwonenden over lawaaihinder, is nog maar een paar maanden geleden gerenoveerd. Deze nieuwe scheuren moeten nu dringend aangepakt worden. "Dat gaan we doen door het gebruik van andere voegen die de beweging van het wegdek moeten opvangen."

We gaan de voegen vervangen om de beweging van het wegdek beter te kunnen opvangen
Jef Schoenmaeckers van Wegen en Verkeer

De voegen die gebruikt zijn bij de huidige renovatie zijn twee stillere types: PU-voegen waarbij de voeg nog zichtbaar is in het wegdek, en verdoken voegen die je bijna niet ziet. Daardoor loopt het wegdek bijna volledig door en dat is aangenamer voor wagens om te rijden. Maar die zijn wel minder flexibel en vatbaarder voor scheuren. En het zijn die laatste die zullen moeten vervangen worden. Ze worden vervangen door PU-voegen.

Lawaaihinder?

Wat met lawaaihinder voor omwondenden? Dat zou minder moeten zijn: "Het irriterende geluid van dat wegdek kwam toen omdat het viaduct bol stond. Nu is dat volledig afgevlakt. De voegen die er nu zijn, zijn sowieso ook veel stiller. We kunnen garanderen dat het lawaai van vroeger niet terugkomt", zegt Schoenmaeckers.

Ik kan garanderen dat het lawaai van vroeger voor de omwonenden niet terugkomt

Jef Schoenmaeckers van Wegen en Verkeer

Bij de vraag hoe het komt dat na vernieuwing en inspecties er dan toch nog problemen zijn, antwoordt Schoenmaeckers dit: "We hebben grondige inspecties gedaan, maar bij oude constructies kunnen er onvoorziene zaken opduiken. Er was veel meer slijtage aan de oude brug dan we hadden gedacht. Maar we proberen dat nu zo praktisch en efficiënt mogelijk op te lossen."

Zelfde timing

De timing van de werken aan het viaduct was voorzien tot begin november dit jaar. Deze bijkomende tegenslag, en rekening houdend met weersomstandigheden, gaat daar volgens Schoenmaeckers niks aan veranderen: "Die timing halen we nog. Wat wel is, is dat de tweede fase van de werken in september direct zullen gevolgd worden door de derde fase. We moeten een tiental voegen vervangen, en dat zal ongeveer anderhalve maand duren."

De nieuwe werken zullen starten begin september nadat de rijrichting naar Antwerpen is afgewerkt. Vanaf midden september tot midden oktober zal het verkeer dan weer over 1 brughelft moeten.

Meest gelezen