Tanken in vijf minuten en toch ecologisch: is waterstof de toekomst?
HLN DriveAls alternatief voor elektrisch rijden, wordt vaak waterstof naar voren geschoven. Elektrisch rijden zonder lang te hoeven wachten, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Is het dat ook? HLN Drive ging op onderzoek.
Bij een waterstofwagen wordt de motor aangedreven door een accu, die zelf verbonden is met een brandstofcel die de onder de vloer opgeslagen zuurstof en waterstof met elkaar in contact brengt. Deze chemische reactie, hydrolyse, produceert elektriciteit, en geeft alleen water vrij. De Toyota Mirai produceert bijvoorbeeld 7 liter waterdamp per 100 kilometer. De wagen rijdt met andere woorden elektrisch, maar hij moet niet opgeladen worden. Waterstof tank je zoals benzine, in een vijftal minuten. Het enige probleem: het aantal waterstofstations in België is momenteel erg beperkt. Er staan stations in Zaventem, Halle, Wilrijk, Haasrode, Herve, Erpe-Mere en Woelingen. Ter vergelijking: in Duitsland bijvoorbeeld vind je al 87 stations.
Hoeveel kost waterstof?
Een waterstofstation is duur (zowat 700.000 euro) en er is sprake van een vicieuze cirkel: omdat er niet veel wagens op waterstof rondrijden, wordt er weinig in waterstofstations geïnvesteerd. De wagens zijn op hun beurt niet zo populair omdat er nu eenmaal weinig tankmogelijkheden zijn. Wil de brandstof doorbreken, dan zijn er met andere woorden nog een aantal infrastructurele uitdagingen die aangepakt moeten worden.
De kostprijs van waterstof is momenteel ook een probleem, zowat 10 euro per kilo, maar dat zou in de toekomst veranderen. Uit een recente onafhankelijke wereldwijde studie van BloombergNEF (BNEF) blijkt dat schone waterstof in de komende decennia kan worden ingezet om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door fossiele brandstoffen en de industrie met maximaal 34% te verminderen. En dat tegen een prijs die als “doenbaar” wordt omschreven. Dit is echter alleen mogelijk als er een beleid wordt gevoerd om de technologie te helpen ontwikkelen en de kosten te verlagen.
Het Bloomberg NEF-rapport voorspelt dat hernieuwbare waterstof – verkregen uit zonne- en windenergie – in de meeste delen van de wereld tegen 2050 aan 0,7 tot 1,5 euro per kilogram kan worden geproduceerd. Het brandstofverbruik van de Toyota Mirai of Hyundai Nexo, beide aangedreven door waterstof, is minder dan 1 kg/100 km, voor een tank van 5 tot 6 kilo. Met minder dan 10 euro zou het in 2030 mogelijk zijn om 500 tot 600 kilometer te rijden. Tegen 2050 zou die volle tank nog eens de helft goedkoper zijn.
Is waterstof écht ecologisch?
Waterstof is ecologisch, want je stoot enkel waterdamp uit, maar de opwekking ervan is dat niet altijd. Het is dus hetzelfde verhaal als bij een elektrische wagen: die stoot ook 0 gram CO2 uit, maar als je zijn elektriciteit enkel opwekt met steenkool, is het gehele proces niet bepaald groen te noemen. Een tweede probleem met waterstof is dat de brandstof niet energie-efficiënt is, zeker in vergelijking met elektriciteit. Er gaat immers veel energie verloren in de productie van waterstof en in de omvorming van waterstof naar elektriciteit in de brandstofcel.
Twee wagens, meerdere proefprojecten
Vandaag zijn er al twee wagens die rijden op waterstof op de markt: de Hyundai Nexo, een SUV, en de Toyota Mirai, een berline. Echt toegankelijk zijn ze wel niet: de eerste kost 81.999 euro en je betaalt 64.470 euro voor de tweede. Ook een aantal bestel- en vrachtwagens zijn beschikbaar met motor op waterstof.
Wil je weten hoe het is om op waterstof te rijden? Boek hier een gratis testrit met de Hyundai Nexo.
Andere merken zijn ook bezig met de technologie. Zo komt BMW volgend jaar met een X5 Hydrogen, een waterstofaangedreven versie van zijn X5 SUV. Die ziet er quasi helemaal hetzelfde uit als de standaardwagen, met blauwe details en een toegeslagen grille als enige grote verschilpunten. De X5 zou een tank van 6 kg krijgen, goed voor zowat 500 km actieradius.
Bij Land Rover werken ze dan weer aan een prototype van de Defender op waterstof. De reeds lijvige offroader uitrusten met een zwaar elektrisch accupakket lijkt de ingenieurs van het merk geen goed idee, daarom is een aandrijflijn op waterstof een goed alternatief om de bekende offroader van het merk te vergroenen. Eind dit jaar beginnen de Britten alvast met een proefproject.
En ook Audi zou samen met Hyundai experimenteren met een waterstofaangedreven wagen, de h-tron, als variatie op de elektrische e-tron.
Renault tot slot lanceerde vorige week zijn HyVia-strategie rond waterstof. In eerste instantie zou die vooral gebruikt worden voor lichte vrachtvoertuigen, maar op termijn zouden daar ook waterstofaangedreven personenwagens kunnen bijkomen. Bovendien plant de Franse constructeur een programma voor de uitrol van groene waterstofstations. Daarmee zou één van de grootste problemen rond waterstof, de gebrekkige infrastructuur, al gedeeltelijk kunnen verholpen worden.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen